Facebook | Negatieve publiciteit deert mediagigant (nog) niet
Facebook heeft de afgelopen weken een hoop negatieve publiciteit gekregen. Allerlei berichten over de schaduwkanten van sociale media en hoe Facebook omgaat met berichten drukken het bedrijf in de verdediging. Een deel van het probleem is universeel: sommige mensen uiten zich, bewust of onbewust, onaardig, opruiend of op een andere manier negatief, net zoals dat op straat of in de kroeg kan gebeuren. Alleen op sociale media blijven de berichten staan en is het publiek groter, waardoor de schade groter kan zijn.
Sociale mediabedrijven, en dus ook Facebook, proberen het allemaal binnen de perken te houden door mensen en software in te zetten als waakhond. Het probleem is dat de software verre van ideaal is. Alles door mensen laten controleren is waarschijnlijk ondoenlijk, gegeven de dagelijkse stortvloed aan berichten.
Storing
Een andere steen des aanstoots is de (vaak bewust) verslavende opzet van sociale media. En daar kwam 4 oktober nog een grote storing bij, waardoor Facebook, WhatsApp en Instagram er uren uit lagen. In een beursklimaat dat toch al niet best was, is het gevolg van dit alles dat het aandeel Facebook de laatste weken flink moest inleveren.
Herstel
Deze hele discussie is niet nieuw. Er wordt al jaren gesproken over de nadelen van sociale media, de machtspositie van de grote platforms en of strengere regulering gewenst is (en zo ja, welke regels). Het curieuze is dat ondanks deze jarenlange tegenwind het bedrijf en het aandeel het gewoon goed blijven doen. De discussie lijkt zowel gebruikers als adverteerders niet echt te deren. Het aandeel staat zelfs na de laatste koersdaling nog altijd zo’n 18% hoger dan begin dit jaar.
Aandeel Facebook blijft koopwaardig
Na eerdere negatieve publiciteitsgolven wist het aandeel zich vaak relatief snel weer te herstellen. Nu zou het ook weer zo kunnen gaan. Naar verwachting worden eind oktober of begin november de kwartaalcijfers gepubliceerd. Die geven mogelijk stof tot nadenken. Tot die tijd handhaaf ik voor het aandeel Facebook het advies: ‘kopen’.