Updates

Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Experian

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
houden
image description
Longread Peter Schutte, 25 mrt 14:00

Lufthansa zet expansie op laag pitje

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Experian

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
houden

De koers van het Duitse Lufthansa verloor circa 5% bij de publicatie van de jaarcijfers. De teleurstelling zit hem vooral in de neerwaarts bijgestelde groeiambities. Moordende concurrentie zet druk op de tarieven en maakt investeren in extra capaciteit minder aantrekkelijk.

Het jaar 2018 laat voor de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa een zeer gemengd beeld achter. De groep, bestaande uit de labels Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en de prijsvechter Eurowings, boekte tegenvallende vierdekwartaalcijfers. Ook de vooruitzichten voor dit jaar zijn zeer gematigd te noemen.

Het aantal luchtvaartpassagiers blijft weliswaar stijgen, maar in de afgelopen jaren is de capaciteit ook flink gestegen. Lufthansa heeft daar ook aan bijgedragen. De groep vervoerde in 2018 een recordaantal van ruim 142 miljoen passagiers, tegen 129 miljoen het jaar ervoor. Dat impliceert een toename van 10% waar een groei van de capaciteit van ruim 8% tegenover staat. Desondanks daalde de winst en dat zal zich dit jaar versterkt doorzetten.

De investeringen die in de afgelopen jaren zijn gedaan, hadden vooral ten doel om de kerosinerekening te drukken. Tegen 2020 zal Lufthansa zijn complete vloot voor de lange-afstandsvluchten hebben vervangen voor zuiniger vliegende toestellen, die bovendien een stuk minder vervuilend zijn. Het afgelopen jaar werd voor in totaal €3,8 mrd geïnvesteerd (2017: €3,5 mrd). De vloot nam toe met 35 machines tot een totaal van 763 vliegtuigen per ultimo 2018. Voor de aankomende zomerperiode zet Lufthansa nu in op een capaciteitsuitbreiding van 1,9%, waar dit eerder 3,8% bedroeg.

Dieper in de cijfers

Lufthansa boekte over geheel 2018 een omzet van €35,84 mrd. Dat is 6% meer dan het jaar ervoor, maar gecorrigeerd voor de effecten van de ingevoerde boekhoudregel IFRS 15 inzake de verantwoording van bepaalde inkomsten, resteert een omzetgroei van slechts 1%. Dit komt op zich niet als een verrassing. Na de recordcijfers over 2017 had het concern afgelopen maart al laten weten over 2018 geen omzetgroei te verwachten. Het ‘aangepaste’ ebit is uitgekomen op €2,84 mrd, 4% lager dan het jaar ervoor. Lufthansa wordt hierbij geholpen door een andere boekhoudmethode inzake de verrekening van revisiekosten van motoren. Hiervoor gecorrigeerd bedraagt het ebit 2,7 mrd en dat impliceert een terugval van circa 9%. Vooral het vierde kwartaal is zwak verlopen met een ebitterugval van 11%. De ebitmarge bedraagt daarmee over het gehele jaar 7,9% (2017: 8,3%), waar dat na de eerste drie kwartalen nog 8,8% bedroeg. Onderaan de streep is de jaarwinst met €2,16 mrd 8% lager uitgevallen, gelijk aan €4,58 per aandeel. Het vierde kwartaal werd afgesloten met een nettowinstval van 39%.

Capaciteitsdiscipline

Toch valt de winstdaling nog mee als wordt bedacht dat de kerosinerekening vorig jaar €850 mln hoger is uitgevallen en kosten vanwege vertragingen en uitgevallen vluchten €214 mln hoger lagen dan in 2017. Daar komt ook nog eens bij dat het resultaat van dochter Eurowings met €170 mln werd gedrukt door de integratie van de overgenomen delen van het teloorgegane Air Berlin. Eurowings leed mede hierdoor een operationeel verlies van €231 mln.

Voor dit jaar rekent Lufthansa wederom op een stijging van de kerosinerekening met €650 mln. Capaciteitsdiscipline dient dit grotendeels te compenseren, want door de moordende concurrentie van prijsvechters en spelers uit het Midden-Oosten en Azië is het niet goed mogelijk de alsmaar stijgende kerosinekosten in de ticketprijzen door te berekenen.

Daarnaast zullen de operationele kosten per eenheid verder dalen. De groep hangt daar geen percentage aan. Niettemin spreekt het concern over een te verwachten ebitmarge tussen de 6,5 en 8%. Dat is een brede range, maar maakt wel duidelijk dat de winstgevendheid van de groep dit jaar verder onder druk komt te staan. Helemaal als wordt bedacht dat prijsvechter Eurowings dit jaar uit de rode cijfers zal komen en naar verwachting break even zal draaien.

Balans en dividend

Positief is wel dat Lufthansa een dividend uitkeert van €0,80 per aandeel, gelijk aan 2017. Het bedrijf betaalt daarmee in totaal een kleine €380 mln aan dividend, wat hoger is dan de vrije kasstroom van €250 mln over 2018. Het jaar ervoor bedroeg de vrije kasstroom overigens nog €2,1 mrd. Lufthansa schrijft deze terugval toe aan de lagere jaarwinst alsmede effecten van de stevige winstverbetering in 2017. Het gaat dan om variabele compensaties, belastingen en werkkapitaal. Door de hogere investeringen is de nettoschuld afgelopen jaar met  21% opgelopen tot €3,5 mrd. De schuldratio – nettoschuld/ebitda – is hierdoor opgelopen van 1,5 naar 1,8. Dat is echter nog altijd ruim onder de limiet van 3,5. Het eigen vermogen van de groep steeg het afgelopen jaar van €9,11 mrd naar €9,57 mrd, waarmee de solvabiliteit uitkomt op een nette 25%. Lufthansa heeft daarmee een goede buffer.

Na de scherpe daling van de olieprijs in het laatste kwartaal van vorig jaar voorspelde de luchtvaartorganisatie IATA een winststijging voor de sector als geheel dit jaar. Sinds januari is de olieprijs echter met bijna een derde opgelopen. Maar bij de huidige koers van Lufthansa van rond de €20 wordt het aandeel bij onze verlaagde winstraming van €4 per aandeel wel erg laag gewaardeerd, ook gezien het dividendrendement van 4,0%. Lufthansa blijft daarom mijn sectorfavoriet en koopwaardig binnen een breed samengestelde portefeuille.

Chinese airlines in de lift
De grote drie Chinese airlines, China Eastern Airlines, China Southern Airlines en Air China, zitten na het slecht verlopen 2018 weer stevig in de lift, vooral door stabielere verwachtingen van de olieprijs en een sterkere yuan. Deze twee elementen zorgden vorig jaar voor de grootste winstdruk. Een zwakke yuan is nadelig omdat de inkomsten veelal in eigen valuta zijn, maar de grootste kostenposten, olie en vliegtuigen, in Amerikaanse dollars. Chinese airlines dekken de prijsbewegingen van olie nauwelijks af. Uiteraard spelen ook de vorderingen tussen de VS en China omtrent het handelsconflict een positieve rol. Inmiddels geeft het leeuwendeel van de mondiale banken een koopaanbeveling voor de verschillende Chinese airlines. Ondanks de groeivertraging van de Chinese economie, neemt het passagiersaantal verder toe en zal China naar verwachting in 2022 de grootse luchtvaartmarkt ter wereld zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar China Southern Airlines (k/w 10), dat een koopadvies krijgt. China Eastern Airlines (k/w 15) en Air China (k/w 13) zet ik op ‘houden’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,95 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!