Commentaar: Klappen naar boven én beneden
En wie de koersgrafiek bestudeert van de Frans-Nederlandse onderneming, of welke andere luchtvaartmaatschappij dan ook, heeft snel in de gaten dat grote koersschommelingen inherent zijn aan de luchtvaartsector.
Air France-KLM en het Duitse Lufthansa, die andere maatschappij waarop wij een actueel advies hebben, kenden de afgelopen tien jaar diverse grote koersschommelingen. Op 11 januari 2011 bereikte Air France-KLM met €15,12 de hoogste stand van het afgelopen decennium. Nog geen anderhalf jaar later, op 14 juni 2012, volgde het dieptepunt op €3,06 (-79,8%). Maar na diverse schommelingen bereikte het aandeel op 8 januari vorig jaar weer een nieuwe piek van €14,30. In zes jaar tijd een rendement dus van 368,1%!
Ook zeer apart was het koersverloop van Lufthansa. Van dit aandeel was de laagste koers van de afgelopen tien jaar €7,86 op 9 maart 2009, dus gelijktijdig met de dip van de aandelenmarkten wereldwijd. Tot medio 2014 verdrievoudigde de koers bijna. Maar de echte koersexplosie vond pas plaats vanaf een dipje op 7 oktober 2016 op €9,30 tot een piek op 28 december 2017 op €31,12. Een resultaat van +234,6% in geen vijftien maanden! Mijn persoonlijke tip op Lufthansa voor 2017 was overigens goed voor een rendement van +154,4%.
Klappen naar boven én beneden
Wat zorgt nu voor die klappen naar boven én beneden? Kort door de bocht: dat de koersen van luchtvaartaandelen niet worden gedreven door groei, winst, dividend of waardering. Als in geen andere sector worden de ontwikkelingen bij de luchtvaartmaatschappijen gestuurd door de belangen van de nationale overheden bij een sterk ‘eigen’ luchtvaartbedrijf. Dat uit zich bijvoorbeeld in allerlei regelgeving en directe of verkapte staatssteun. Ook Air France-KLM is hiervan een voorbeeld.
Hoe beleggers ondanks – of misschien wel dankzij – de bijzondere kenmerken van de luchtvaartindustrie met deze aandelen geld kunnen verdienen, legden wij eind vorig jaar uit in een educatief artikel. Wij waren en blijven negatief over Air France-KLM. Maar we zien Lufthansa als een nog steeds koopwaardig alternatief voor in een breed gespreide portefeuille.