EVS komt traag op gang
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
De Duitse Lufthansa Group (www.lufthansagroup.com), actief in de logistieke sector, is met een jaaromzet van circa €31 mrd de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. De groep bestaat uit Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines en prijsvechter GermanWings, die in totaal over 610 vliegtuigen beschikken. Daarnaast heeft het nog belangen in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De belangrijkste thuishavens zijn die van Frankfurt en München. Het hoofdkantoor bevindt zich in Keulen. Lufthansa is een van de oprichters van de Star Alliance. Naast een gedegen mondiaal passagiersnetwerk, beschikt de groep ook over een grote vrachtvloot. Lufthansa is de grootste vrachtvervoerder van Europa.
Lufthansa heeft het jaren beter gedaan dan de concurrentie, maar voelt inmiddels flinke tegenwind van prijsvechters Ryanair en Easyjet. Voorts maakt het concern zich openlijk zorgen over de opkomst van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten. Het concern vreest de sterke capaciteitsuitbreiding door de Golfcarriers, die ook steeds dieper in de Europese markt penetreren. De resultaten van Lufthansa staan dan ook flink onder druk.
Het bedrijf is al jaren bezig de kosten te verlagen door middel van personeelsreductie en het doelmatiger inzetten van de capaciteit teneinde de bezettingsgraad van de vloot te verhogen. De belangrijkste maatregel is het terugbrengen van de capaciteit gedurende de wintermaanden. Zonder slag of stoot gaat dit niet, want de besparingen hebben al tot fikse stakingen geleid, die hoge kosten met zich meebrengen. Over 2014 bleef het concern nipt in de zwarte cijfers. Vanwege de sterk verzwakte balans, mede door hoge pensioenlasten, werd het dividend gepasseerd.
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
Het winstgroeipotentieel van Colruyt Group lijkt opgeborgen te zitten in een boodschappenbak van de warenhuisketen. Structurele winstgroei is bijna onmogelijk op een competitieve Belgische retailmarkt.
Veel grondstoffenaandelen doen het prima, maar niet Rio Tinto. Het aandeel staat sinds het begin van het jaar 10% lager. Zoals vaker levert dat wel een goed instapmoment op.