DB | Redden luchtvaartsector kost aandeelhouder geld
Een reddingsoperatie voor Air France-KLM en Lufthansa wordt kostbaar voor aandeelhouders, zegt Deutsche Bank.
De Duitse Lufthansa Group (www.lufthansagroup.com), actief in de logistieke sector, is met een jaaromzet van circa €31 mrd de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. De groep bestaat uit Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines en prijsvechter GermanWings, die in totaal over 610 vliegtuigen beschikken. Daarnaast heeft het nog belangen in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De belangrijkste thuishavens zijn die van Frankfurt en München. Het hoofdkantoor bevindt zich in Keulen. Lufthansa is een van de oprichters van de Star Alliance. Naast een gedegen mondiaal passagiersnetwerk, beschikt de groep ook over een grote vrachtvloot. Lufthansa is de grootste vrachtvervoerder van Europa.
Lufthansa heeft het jaren beter gedaan dan de concurrentie, maar voelt inmiddels flinke tegenwind van prijsvechters Ryanair en Easyjet. Voorts maakt het concern zich openlijk zorgen over de opkomst van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten. Het concern vreest de sterke capaciteitsuitbreiding door de Golfcarriers, die ook steeds dieper in de Europese markt penetreren. De resultaten van Lufthansa staan dan ook flink onder druk.
Het bedrijf is al jaren bezig de kosten te verlagen door middel van personeelsreductie en het doelmatiger inzetten van de capaciteit teneinde de bezettingsgraad van de vloot te verhogen. De belangrijkste maatregel is het terugbrengen van de capaciteit gedurende de wintermaanden. Zonder slag of stoot gaat dit niet, want de besparingen hebben al tot fikse stakingen geleid, die hoge kosten met zich meebrengen. Over 2014 bleef het concern nipt in de zwarte cijfers. Vanwege de sterk verzwakte balans, mede door hoge pensioenlasten, werd het dividend gepasseerd.
Een reddingsoperatie voor Air France-KLM en Lufthansa wordt kostbaar voor aandeelhouders, zegt Deutsche Bank.
De koers van het Duitse Lufthansa verloor circa 5% bij de publicatie van de jaarcijfers. De teleurstelling zit hem vooral in de neerwaarts bijgestelde groeiambities. Moordende concurrentie zet druk op de tarieven en maakt investeren in extra capaciteit minder aantrekkelijk.
De koers van de Lufthansa-groep is dit jaar met 30% gedaald. Dat is slechter dan de meeste andere luchtvaartaandelen. Vooral de integratie van het noodlijdende Air Berlin speelt de Duitsers parten.