Updates

Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 9 apr 08:03

Air France-KLM | Markt twijfelt aan haalbaarheid doelen

0 0 Leestijd ongeveer

Air-France-KLM verloor dit jaar al 30%. Van al het optimisme na de beleggersdag in december is niets meer over. Het slotkwartaal en de vooruitzichten spreken niet tot de verbeelding.

Air France-KLM verhoogde op de beleggersdag eind vorig jaar de doelstelling voor de operationele marge van 7-8% naar meer dan 8% voor de jaren 2026-2028. De margeverbetering dient te komen van een combinatie van lagere kosten en hogere opbrengsten per eenheid. Een significante positieve onderliggende operationele kasstroom dient ook de schuldenlast verder terug te dringen. Ik verhoogde hierop het advies naar ‘kopen’ voor een niet al te grote positie. Sindsdien is de koers echter met 18% gedaald.

Zwak slotkwartaal 2023

Waar de markt voor het slotkwartaal 2023 op een operationele winst van €45 mln had gerekend, rapporteerde Air-France-KLM een verlies van €56 mln. Het jaar ervoor stond nog een operationele winst van €134 mln in de boeken. De operationele marge daalde in het vierde kwartaal met liefst 260 basispunten tot -0,8%. Onrust in het Midden-Oosten, verstoringen in de bevoorradingsketen en een zeer zwakke vrachtdivisie liggen hier aan ten grondslag.

Bezien over geheel 2023 was nog wel sprake van een margeverbetering van 120 basispunten tot 5,7%, maar dat is nog ver verwijderd van de doelstellingen. Ook het nettoverlies van €256 mln en de negatieve vrije kasstroom van €1,2 mrd kwamen een stuk onder de verwachtingen uit. Hierdoor bleef de nettoschuld vergeleken met drie maanden ervoor gelijk op €5,0 mrd. Vergeleken met een jaar terug is wel sprake van €1,2 mrd schuldafbouw.

 

Advies Air France-KLM op ‘kopen’

Het eigen vermogen is inmiddels positief, maar dat is inclusief hybride schuld. Ook de geschetste vooruitzichten spraken niet tot de verbeelding. De groep verwacht dat de kosten per eenheid over het eerste kwartaal met 4% zullen zijn opgelopen en over geheel 2024 met 1-2%. Met een koers-winstverhouding van rond de 2,5 wordt Air France-KLM erg laag gewaardeerd. Door de zwakke financiële positie zit er echter voorlopig geen dividend in. De markt voorziet de komende jaren zelfs een fors negatieve vrije kasstroom. Gezien de lage waardering blijf ik de stukken wel van een koopadvies voorzien, maar benadruk dat het verstandig is de posities te beperken.

Positie KLM verzwakt
Het waren vooral de resultaten van het Nederlandse KLM die vorig jaar tegenvielen. In de jaren daarvoor was dit juist andersom. Noodzakelijke capaciteitsbeperkingen door tekorten aan onderdelen, technici en piloten en hogere kosten drukten de winstmarge van KLM over 2023 met 120 basispunten tot 5,4%. Ook slecht weer in Amsterdam zou de resultaten van KLM gedrukt hebben. Air France kon juist 290 basispunten vooruit tot 5,9%. Dit verzwakt de Nederlandse positie in de holding bij gesprekken over verdergaande integratie. KLM heeft dit altijd kunnen afhouden, maar is nu zelf de zwakke broeder binnen de combinatie en dat komt de onderhandelingspositie niet ten goede.

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ