Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 9 apr 2018 16:35

Fusiebedrijf CCEP is er nog lang niet

0 0 Leestijd ongeveer

Coca-Cola European Partners (CCEP) is een van de grootste bottelaars die producten van Coca-Cola verkopen. Diversificatie en kostenreducties zijn echter nodig om de omzet en resultaatgroei op gang te houden.

De hoofdmoot van de omzet van Coca-Cola European Partners (CCEP) wordt gevormd door producten van Coca-Cola. CCEP koopt het siroopconcentraat van de frisdrankgigant en bewerkt het tot de bekende koolzuurlimonade. De populariteit van Coca-Cola staat in West-en Zuid-Europa, de hoofdmarkt van CCEP, echter onder druk. Consumenten worden bewuster en willen minder suiker gebruiken. De groei van de dranken van Coca-Cola staat daardoor onder druk. Wel verkoopt de bottelaar steeds meer suikervrije Coca-Cola. In 2017 verkocht CCEP 0,5% Coca-Coladranken minder, maar steeg Coca-Cola Zero Sugar wel met 15%. Het VK en Spanje, belangrijke markten voor CCEP, voeren bovendien belastingen in op suiker.

Omzet van CCEP

De omzetgroei bij CCEP komt van de andere koolzuurhoudende dranken, zoals Fanta, Vio en Royal Bliss, en vooral van de energiedranken van Monster. De koolzuurloze dranken stegen in 2017 weliswaar ook met 1% in omzet, maar water daalde met 1,5%. Dit betekent overigens ook dat de verkochte drankenmix gunstig uitpakte voor de operationele marge.

Innovatie is een andere bron van groei, waarbij ook de uitrol van dranken in meer landen helpt. Over heel 2017 steeg de omzet op pro formabasis – dus alsof CCEP ook al in heel 2016 bestond – en bij een neutraal wisselkoerseffect, met 3%, naar €11,1 mrd.

Operationeel resultaat van CCEP en beleggingsadvies

Het operationeel resultaat moet de effecten nog zien van de fusie tussen Coca-Cola Enterprises, Coca-Cola Iberian Partners en Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG waaruit CCEP in 2016 ontstond (zie kader). De operationele kosten daalden met slechts 1,5%. Door het gecombineerde effect met de hogere omzet steeg het (pro-forma) operationeel resultaat echter met 10,5%, om uit te komen op €1,5 mrd. De nettowinst per aandeel steeg met 13%, naar €2,12. Al met al gaf dat wel aanleiding om het dividend per aandeel opnieuw te verhogen met 20%, naar €0,26 per kwartaal. Dat geeft een dividendrendement van 3,1%. De hoge kasstroom stelt CCEP in staat de nettoschuld af te bouwen naar 2,5 tot 3 maal het operationeel resultaat. Het bedrijf overweegt om, mocht dat lukken, al in 2018 kasmiddelen aan de aandeelhouders terug te geven.

CCEP verwacht in 2018 een operationele resultaatgroei van 6,5%. Dat is exclusief de voor het bedrijf nadelige suikerbelasting. Wij gaan daarom bij een k/w van 15 toch niet verder dan een houdadvies.

Herstructureringskosten en synergie-opbrengsten
Bij de fusie die in 2016 tot het ontstaan van CCEP leidde, werd een doelstelling van structurele kostenbesparingen geformuleerd van €315 mln tot €340 mln. Het gaat daarbij om minder uitgaven voor hoofdkantoren en andere centrale functies. Ook op inkoop en distributie moet bespaard worden. Aan die doelstelling is vastgehouden. Eind 2017 was een totaal aan besparingen bereikt van €155 mln.CCEP denkt eind 2018 driekwart van de beoogde kostenbesparingen te hebben gerealiseerd, dus ongeveer €240 mln. Dat de voordelen daarvan nog nauwelijks zichtbaar zijn, komt doordat het bedrijf voor die besparingen eerst incidentele herstructureringskosten moet maken. Die waren in 2017 met €235 mln hoger dan de besparingen. Die laatste zullen echter door de jaren heen blijvend zijn.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ