Fusiebedrijf CCEP is er nog lang niet
De hoofdmoot van de omzet van Coca-Cola European Partners (CCEP) wordt gevormd door producten van Coca-Cola. CCEP koopt het siroopconcentraat van de frisdrankgigant en bewerkt het tot de bekende koolzuurlimonade. De populariteit van Coca-Cola staat in West-en Zuid-Europa, de hoofdmarkt van CCEP, echter onder druk. Consumenten worden bewuster en willen minder suiker gebruiken. De groei van de dranken van Coca-Cola staat daardoor onder druk. Wel verkoopt de bottelaar steeds meer suikervrije Coca-Cola. In 2017 verkocht CCEP 0,5% Coca-Coladranken minder, maar steeg Coca-Cola Zero Sugar wel met 15%. Het VK en Spanje, belangrijke markten voor CCEP, voeren bovendien belastingen in op suiker.
Omzet van CCEP
De omzetgroei bij CCEP komt van de andere koolzuurhoudende dranken, zoals Fanta, Vio en Royal Bliss, en vooral van de energiedranken van Monster. De koolzuurloze dranken stegen in 2017 weliswaar ook met 1% in omzet, maar water daalde met 1,5%. Dit betekent overigens ook dat de verkochte drankenmix gunstig uitpakte voor de operationele marge.
Innovatie is een andere bron van groei, waarbij ook de uitrol van dranken in meer landen helpt. Over heel 2017 steeg de omzet op pro formabasis – dus alsof CCEP ook al in heel 2016 bestond – en bij een neutraal wisselkoerseffect, met 3%, naar €11,1 mrd.
Operationeel resultaat van CCEP en beleggingsadvies
Het operationeel resultaat moet de effecten nog zien van de fusie tussen Coca-Cola Enterprises, Coca-Cola Iberian Partners en Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG waaruit CCEP in 2016 ontstond (zie kader). De operationele kosten daalden met slechts 1,5%. Door het gecombineerde effect met de hogere omzet steeg het (pro-forma) operationeel resultaat echter met 10,5%, om uit te komen op €1,5 mrd. De nettowinst per aandeel steeg met 13%, naar €2,12. Al met al gaf dat wel aanleiding om het dividend per aandeel opnieuw te verhogen met 20%, naar €0,26 per kwartaal. Dat geeft een dividendrendement van 3,1%. De hoge kasstroom stelt CCEP in staat de nettoschuld af te bouwen naar 2,5 tot 3 maal het operationeel resultaat. Het bedrijf overweegt om, mocht dat lukken, al in 2018 kasmiddelen aan de aandeelhouders terug te geven.
CCEP verwacht in 2018 een operationele resultaatgroei van 6,5%. Dat is exclusief de voor het bedrijf nadelige suikerbelasting. Wij gaan daarom bij een k/w van 15 toch niet verder dan een houdadvies.