HelloFresh | Groeien als kool
Zelf koken zonder daarvoor de deur uit te moeten om boodschappen te doen, dat is wat het Duitse HelloFresh biedt. Het bedrijf bezorgt maaltijdpakketten met alle ingrediënten die voor een maaltijd nodig zijn. Tijdens de coronacrisis is de vraag naar deze vorm van maaltijdbezorging sterk toegenomen, nadat er ook in eerdere jaren al stevige omzet- en resultaatsgroei was geboekt.
De omzet steeg in 2020 met 111% bij constante wisselkoersen, naar ruim €3,7 mrd. In 2019 was dat nog €1,8 mrd en in 2018 €1,3 mrd. Het gecorrigeerde operationeel resultaat steeg van €47 mln in 2019 naar €505 mln in 2020 en de bijbehorende marge van 2,6% naar 13,5%. De nettowinst ging van -€5 mln naar +€396 mln.
Groei-initiatieven bij HelloFresh
De groei is voornamelijk autonoom. Wel investeert het bedrijf in uitbreiding van de capaciteit en de variëteit (het productaanbod), en in Australië is bijvoorbeeld het Amerikaanse merk Every Plate geïntroduceerd. Ook in Denemarken zijn in het afgelopen jaar activiteiten gestart. Soms vinden er overnames plaats, zoals eind 2020 met de aankoop van Factor75, een bedrijf uit Chicago dat kant-en-klaarmaaltijden verkoopt. Die overname wordt in 2021 afgerond.
Aandeel HelloFresh blijft op kopen
HelloFresh maakt er de gewoonte van om voorafgaand aan de jaarcijfers de groeiprognoses te verhogen. De verwachting van het bedrijf voor 2021 is een omzetgroei bij constante wisselkoersen van 20-25% bij een operationele marge van tussen 9 en 12%. Dat zijn voorzichtige voorspellingen, die impliceren dat het bedrijf minder goed zou presteren dan in 2020. De verwachting is dan ook dat als er een einde komt aan de lockdowns, de groei bij HelloFresh licht zal afvlakken.
Bij een hoge k/w van 41 reageerden beleggers teleurgesteld op deze prognose. De koers daalde dan ook. Ik ben echter minder voorzichtig in mijn verwachting voor het bedrijf en reken op hogere groei. Daarom vind ik de k/w gerechtvaardigd en handhaaf het koopadvies.