Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen
image description
Advies Peter Schutte, 13 okt 2017 13:20

Coca-Cola European Partners staat er goed voor

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen

Een belegging in Coca-Cola European Partners is sinds de beursgang in mei 2016 dood geld gebleken. De bottelaar weet de winst echter behoorlijk op te voeren en straalt veel vertrouwen uit.

In onze analyse over Coca-Cola European Partners (CCEP) van precies een jaar geleden wezen wij beleggers op de behoorlijk hoge waardering van circa 20 keer de winst over 2015 waartegen het bedrijf naar de Amsterdamse, Londense en een aantal Spaanse beurzen werd gebracht. Daarnaast benadrukten wij de noodzaak van kostenbesparingen en herstructureringen om de omzetdruk het hoofd te bieden.

Kostenbesparingen zijn ook precies waarom CCEP in het leven is geroepen. Het betreft een fusieproduct van het Amerikaanse Coca-Cola Enterprises (CCE), het Spaanse Coca-Cola Iberian Partners en het Duitse Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG. De aandeelhouders van de drie bottelaars van het bekende Amerikaanse frisdrankmerk kregen belangen in CCEP van respectievelijk 48%, 34% en 18%. Het concern stelde zich ten doel tegen medio 2019 voor een bedrag van €315-340 mln aan besparingen te hebben gerealiseerd. Dit kan worden bereikt door synergetische effecten voortvloeiend uit de fusie van de drie bottelaars.

De beoogde kostenbesparingen zijn ambitieus: het gaat om circa 12% van de totale operationele kosten over 2016. Dat het CCEP menens is, mag blijken uit het feit dat de onderneming deze doelstelling herhaalde bij presentatie van de halfjaarcijfers over 2017.

In onze analyse van een jaar geleden toonden we ons niet zo gecharmeerd van de toch wel forse netto schuldenlast van €6,4 mrd die CCEP per eind juni 2016 met zich mee torste. Dat bedrag stond gelijk aan een derde van het balanstotaal en kwam neer op 3,5 maal de gerealiseerde ebitda van €1,8 mrd over 2015. Sindsdien is de schuldenberg echter wat geslonken en zijn de resultaten verbeterd. Reden om weer eens wat dieper in de cijfers en vooruitzichten te duiken van dit voor velen vrij onbekende concern.

Hoge schuldratio

Over 2016 rapporteerde CCEP een pro forma autonome omzetgroei van 1,0% tot €10,9 mrd. De winst per aandeel steeg op valuta-neutrale basis met 17,5% tot €1,92. Over 2016 werd in totaal €0,68 per aandeel aan dividend uitgekeerd. Het afgelopen jaar werd afgesloten met een nettoschuld van €6,0 mrd en een verhouding nettoschuld/ebitda van 3,2. In het jaarverslag meldt het bedrijf dat deze ratio dit jaar onder de 3 zal uitkomen. Eerder bedroeg de beoogde schuldratio nog 2,5, maar dat is blijkbaar niet haalbaar. Nu gaat het bedrijf uit van een bandbreedte van 2,5-3,0. Dat lijkt ons nog wat hoog, maar het management omschrijft dit als een gedegen verhouding met voldoende flexibiliteit.

Het vertrouwen bij het management is dermate groot dat het per kwartaal uit te keren dividend met 20% werd verhoogd tot €0,21. Dat geeft een totaal dividend over 2017 van €0,84. Afgezet tegen de huidige beurskoers van €35 impliceert dat een dividendrendement van 2,4%.

Over de eerste helft van 2017 is de groei in een stroomversnelling gekomen. In het tweede kwartaal steeg de omzet door gunstige weersomstandigheden autonoom met maar liefst 7,5%. Bezien over de eerste zes maanden van het jaar rolt er een autonome groei van 5,0% uit, tot €5,4 mrd. De volumecomponent bedraagt 3%. De tellers van de nettowinst en winst per aandeel staan op respectievelijk €478 mln en €0,98, een toename van 21,5%. Naast de hogere omzet, kan de stevige winstgroei worden toegeschreven aan betere marketing, een gunstiger landenmix en uiteraard aan kostenbesparingen.

Het merk Coca-Cola zelf zag de omzet in het tweede kwartaal met 3,5% stijgen. De suikervrije variant steeg met dubbele cijfers, terwijl de traditionele Coca-Cola een lichte groei liet zien. Het merk is nog altijd goed voor 63,5% van de totale volumes van CCEP, hoewel dit percentage wel terugloopt: twee jaar geleden was het nog 66%. Overige frisdrankmerken als Fanta en energiedrankjes als Aquarius winnen licht terrein in de volumemix van CCEP.

Ceo Damian Gammell van CCEP toonde zich zeer tevreden met de prestaties in het tweede kwartaal. ‘De resultaten weerspiegelen de succesvolle uitvoering van ons verkoop- en marketingplan. Belangrijker nog is dat de cijfers de strategie achter de vorming van het fusieproduct CCEP onderstrepen.’
De focus voor de langere termijn blijft volgens Gammell gericht op groei van de portfolio, een sterke kasstroom en waardecreatie voor klanten en aandeelhouders.

Hogere winstprognose

Door het sterke tweede kwartaal heeft CCEP de vooruitzichten voor geheel 2017 opwaarts bijgesteld. Voor de omzet wordt nog steeds uitgegaan van een lage enkelcijferige groei, wat na de sterke autonome groei over de eerste jaarhelft eenvoudig haalbaar lijkt. De voorziene vrije kasstroom zal aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van €700-800 mln liggen. De verwachte groei van het operationele resultaat zal naar verwachting uitkomen aan de bovenkant van de eerder aangegeven hoge enkelcijferige groei.

Het concern herhaalde dat de schuldratio tegen het jaareinde onder de 3 zal uitkomen. De winst per aandeel zal met 10-12% stijgen. Valuta-effecten zullen een negatief effect van circa 2% hebben op de winst per aandeel. Dat zou een winst per aandeel betekenen van circa €2,09. Bij de huidige koers van €35,00 geeft dat een koers-winstverhouding van iets minder dan 17. Daarmee is het aandeel ons inziens nog altijd niet erg aantrekkelijk gewaardeerd, maar een verkoopadvies gaat ons nu wel te ver. Wij trekken de aanbeveling op naar ‘houden’.

Dit is mede gebaseerd op het hogere dividendrendement van het aandeel als gevolg van de stevige dividendverhoging. Bovendien noteert de koers 10% lager dan de piek van begin augustus dit jaar. De overname van het Amerikaanse Cott door het Nederlandse Refresco geeft ook aan dat de markt voor bottelaars sterk in beweging is. Feit is wel dat de consolidatie vooral gebaseerd is op kostenbesparingen. Toch zijn er wel degelijk bronnen voor winstgroei (zie kader) en CCEP moet in staat worden geacht deze uit te nutten.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,95 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!