Updates

Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Opinie Hein Praats, 16 apr 2017 12:29

Small- versus largecaps: in de kleine potjes zit de beste pommade 

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Takeawaycom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen

Wereldwijd brachten investeringen in smallcaps de afgelopen zestien jaar drie keer zoveel op als in largecaps. Aandelen van kleine bedrijven presteerden door de jaren heen dus stelselmatig beter dan hun grotere broers.  

Smallcap-aandelen hebben, sinds hun dieptepunt in 2009, 317% rendement opgeleverd, dividenden incluis. Vergeleken met de 107% voor de largecaps lijken beleggers bereid om steevast meer te betalen voor aandelen die – in potentie – een snellere winstgroei laten zien.

Resultaten uit het verleden…

We kennen allemaal het ‘in-het-verleden-behaalde-resultaten-bieden-geen-garantie-voor-de toekomst’ riedeltje. Ongetwijfeld kunnen hoogbehaalde rendementen de gedachte oproepen dat smallcap-schepen hun beste race al hebben gezeild. En natuurlijk kunnen investeringen in kleinere bedrijven minder liquide en volatieler zijn dan beleggingen in grotere. Maar toch zit er meer in het verschiet.

De MSCI World Small Cap Index beslaat 23 ontwikkelde markten. De grootste onder de kleintjes heeft een marktkapitalisatie van $11 mrd, de kleinste van slechts $44 mln. Kijken we naar de gemiddelde waarderingen, dan liggen smallcaps nog immer op relatief aantrekkelijke niveaus, ondanks de snelle stijging van hun aandelenkoersen.

De verhouding in waarderingen onder het gemiddelde

Een bekende manier onder beleggers om aandelen te waarderen is aandelenkoersen te vergelijken met bedrijfswinsten; de zogeheten koers-winstverhouding (k/w). Een lagere k/w suggereert hierbij een betere waarde.

De tienjaars gemiddelde k/w van smallcaps staat mondiaal op 25,8 in vergelijking met 16 van largecaps. Dus gemiddeld hebben smallcaps wereldwijd op een premie van 61% boven largecaps gehandeld sinds 2007. Momenteel bedraagt die premie 46%, waar smallcap k/w’s zijn gestegen tot 30,8 en die van largecaps tot 21 zijn geklommen.

Ondanks de stijging in k/w’s over de gehele linie, staat de verhouding in waardering tussen de kleintjes en de grote jongens ruim onder het gemiddelde. Er zit dus nog rek in en marktontwikkelingen rechtvaardigen dat.

Aanpassen in de luwte

Beleggers bevinden zich in een uiterst lastige markt, waarin ongekende technologische, maatschappelijke en reglementaire veranderingen gaande zijn. Voor kleinere bedrijven dienen zich daardoor grote kansen aan. Zij komen – door hun geringere omvang – minder onder de aandacht van analisten en de media, waardoor ze minder opvallen. In de luwte en onder de radar kunnen nichemarkten worden aangeboord die in veranderende omstandigheden vaak ontstaan, groeien en bloeien.

Kleinere bedrijven kunnen zich sneller aanpassen en worden minder belast door bureaucratische structuren en diepgewortelde, bedrijfspolitieke verhoudingen. Met kortere lijnen en een hogere mate van flexibiliteit zijn smallcaps vaak beter uitgerust om in te spelen op veranderende ontwikkelingen. Het hebben van een sterk merk, grote budgetten en een uitgebreid distributienetwerk zijn in veranderende omstandigheden minder van belang.

Een nieuwe generatie succesvolle bedrijven dient zich aan. Barrières verdwijnen voor nieuwkomers en innovaties ontwikkelen zich sneller in een markt die zich meer en meer richt op online aanwezigheid en waar groot kapitaal niet nodig is. Dat creëert volop kansen voor kleine bedrijven.

Timing belangrijk bij selectie van groeibriljantjes

Beleggers moeten op zoek naar individuele smallcaps die de premie waard zijn, maar daarbij niet alles over een kam scheren. Het draait bij een geslaagde smallcap-investering om bottom-up analyses. Doorslaggevend hierbij is dat het bedrijf marktleider moet zijn in zijn nichemarkt en groei moet laten zien. Daarnaast is gedegen management cruciaal – bij voorkeur met een aanzienlijk belang in de onderneming – en moet het bedrijf zich met unieke producten of diensten onderscheiden van de rest. Als laatste moet een smallcap cash genereren en winstgevend zijn.

Vergelijk beleggen in smallcaps met ouderschap en de opvoeding. Als een bedrijf nog in zijn kinderschoenen staat, komt het vele problemen tegen die overwonnen moeten worden. Maar net als bij kinderen: al doende leert men. Naarmate bedrijven ouder en groter worden, zijn ze moeilijker te managen: net als bij pubers. Maar juist in de (op)groeifase ontstaan ‘sweet spots’, zowel voor ouders als investeerders. In die tussenliggende periode – na de babyjaren, op weg naar volwassenheid – liggen de kansen voor beleggers.

Smallcaps hebben veel grotere groeimogelijkheden dan largecaps. Zodra een smallcap-bedrijf begint te leveren, wordt de boterham dubbel belegd: met zowel groei als herwaardering. Groeibriljantjes kunnen binnen no time in waarde verdubbelen; dat krijg je met largecaps veel moeilijker voor elkaar.

Lees ook: Schroders prijst ierse smallcaps aan


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,95 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!