Updates

Aandelen Nederland

Besi

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 18 jul 2016 10:52

Druk op Europese postsector blijft groot

0 0 Leestijd ongeveer

De dividenden blijven aantrekkelijk, maar vanwege alle onzekerheid brengen wij onze kooptips voor Bpost en ÖP terug naar 'houden'. Voor Deutsche Post en PostNL gold dat advies al.

In analyses van de Europese postmarkt schreven we de afgelopen jaren dat de buitenlandse bedrijven beter met de krimpende postmarkt weten om te gaan dan PostNL. Österreichische Post, het Belgische Bpost en Deutsche Post DHL blijken innovatiever, efficiënter en vooral financieel krachtiger dan PostNL. Niet voor niets zijn meerdere recente overnamepogingen van PostNL stukgelopen op de prijs. De hoge dividenduitkeringen maken de buitenlandse spelers dan ook nog altijd superieur, maar de sjeu is er wel vanaf in de sector.
Kostenbesparingen in België
Dat PostNL al jaren zwaar aan het reorganiseren is zal alom bekend zijn. Echter, ook de buitenlandse aanbieders moeten sterk in de kosten snijden om de bedrijfswinsten op peil te houden. Geholpen door €15,2 mln, oftewel 3,4% aan kostenbesparingen wist Bpost over het eerste kwartaal het ebitda met 1,9% op te voeren tot €175,9 mln. De omzet daalde met 2% tot €604,5 mln. Voor geheel het jaar blijft de verwachting gehandhaafd dat het ebitda stabiel zal zijn vergeleken met 2015 en dat ook de dividenduitkering gelijk zal blijven. Geen groei dus, maar toch geen verkeerde prestatie gezien alle bedreigingen. Zo daalden de Belgische binnenlandse postvolumes in het eerste kwartaal met 4,0%, wat beter was dan de krimp van 5,0% over geheel 2015, maar voor het hele jaar gaat het concern onverminderd uit van een krimp van 5-6%. Bpost vindt enige compensatie met prijsverhogingen en meer reclamefolders. De pakketbezorging wist de omzet met 4,3% op te voeren, vooral gedreven door een 14,6% groei bij de binnenlandse pakketdienst. De sterke groei van 12,6% over geheel 2015 werd daarmee zelfs overtroffen. Pakketten zijn goed voor ruim 14% van de inkomsten van Bpost. Wel is hier sprake van flinke prijsdruk. Financieel staat Bpost nog altijd als een huis, met een nettokaspositie van €792 mln. Daar kan PostNL met zijn negatieve eigen vermogen nog een puntje aan zuigen. De prestaties van Bpost waren wat beter dan analisten hadden verwacht, maar gerede twijfel bestaat of de volumedruk bij Mail en prijsdruk bij Parcels gecompenseerd kan blijven worden. Bpost keerde over 2015 een totaaldividend uit van €1,29 per aandeel, 83% van de nettowinst. Op de huidige koers van €23 bedraagt de k/w 14,5 en het dividendrendement 5,6%.
Uitdagingen in Duitsland
Ook wereldspeler Deutsche Post DHL kampt met moeilijkere omstandigheden. In het overgangsjaar 2015 kende het bedrijf grote problemen bij de invoering van een IT-systeem in de internationale vrachtdivisie. Tevens waren er omvangrijke investeringen nodig in het pakketnetwerk. Ondanks de winstval van 18,7% tot €2,4 mrd, vooral door een afschrijving van €336 mln op het gewraakte IT systeem, werd toch een stabiel dividend van €0,85 per aandeel uitgekeerd en kondigde het concern zelfs een aandeleninkoopprogramma aan. Na een sterk vierde kwartaal 2015 zijn ook de eerste drie maanden van dit jaar goed verlopen. Het concern boekte met een ebit van €873 mln (+21,3%) het sterkste kwartaal uit zijn geschiedenis. Alle vier de divisies, Post-eCommerce-Parcels (PeP) en de DHL-onderdelen Express, Vracht en Supply Chain (logistieke dienstverlening) droegen bij. De groei zat ook hier vooral in de pakketdienst (+8,6%). De omzetdaling van 1,2% bij de posttak viel mee, hoewel de geadresseerde postvolumes 5,8% krompen. Afzonderlijke resultaten voor de posttak geeft het concern niet. De gecombineerde PeP-divisie boekte een ebit-groei van 3,3% tot €412 mln. Deutsche Post-DHL handhaafde de verwachting voor het gehele concern van een ebit van €3,4-3,7 mrd, terwijl ook de doelstellingen voor 2020 bleven staan. Deutsche Post-DHL wordt op de huidige koers van €25,73 gewaardeerd op 13 keer de verwachte winst en het mogelijke dividend van circa €0,95 rendeert 3,7%.
Stabiliteit in Oostenrijk
DHL is intussen stevig aan het concurreren op Nederlandse bodem en snoept omzet af van Österreichische Post, dat bijna de helft van zijn pakketten in Duitsland bezorgt. Gelukkig voor laatstgenoemde groeit ook de e-commercemarkt in Oostenrijk sterk. Österreichische Post moet echter ook flink investeren in efficiency en netwerkcapaciteit. De traditionele post staat uiteraard ook in Oostenrijk onder druk maar het concern weet dit aardig op te vangen met tariefsverhogingen. Dit jaar wordt het nog geholpen door de presidentsverkiezingen. De resultaten over het eerste kwartaal werden negatief beïnvloed door hogere pensioenlasten als gevolg van de gedaalde marktrente. Mede daardoor viel het ebit 5,3% lager uit op €51,1 mln. Österreichische Post voorspelt niettemin voor 2016 een stabiele operationele winst, wat zich gezien de in het eerste kwartaal wel gestegen kasstroom en sterke solvabiliteit van 41,2% waarschijnlijk weer zal vertalen in een eveneens stabiel dividend van €1,95 per aandeel. Op de huidige koers van circa €30 levert dat toch een fraai rendement van 6,5% op. [su_box title="Amerikaanse cowboys komen naar Europa" style="soft" box_color="#f1f0ee" title_color="#e40613" radius="1"]De terughoudendheid van beleggers ten aanzien van de Europese post- en expressbedrijven heeft zeker van doen met de mogelijke verdere penetratie van de markt door Amazon. Zo zal het Amerikaanse onlinebedrijf op termijn ook in Duitsland meer van zijn eigen bestellingen gaan bezorgen, net zoals het dat al doet in het Verenigd Koninkrijk. Amazon pakte in drie jaar tijd 10% marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk. Royal Mail heeft de gevolgen hiervan sterk gevoeld. Momenteel maken pakketten die via Amazon worden besteld circa 10% uit van de divisieomzet van Deutsche Post-DHL. Het bedrijf zal compensatie moeten zoeken als deze bron van inkomsten opdroogt. Hoewel het de Amerikanen voorlopig nog aan distributiecapaciteit in Duitsland ontbreekt, maken analisten zich al zorgen over de toekomstige kasstroomontwikkeling van Deutsche Post DHL.[/su_box]

In analyses van de Europese postmarkt schreven we de afgelopen jaren dat de buitenlandse bedrijven beter met de krimpende postmarkt weten om te gaan dan PostNL. Österreichische Post, het Belgische Bpost en Deutsche Post DHL blijken innovatiever, efficiënter en vooral financieel krachtiger dan PostNL. Niet voor niets zijn meerdere recente overnamepogingen van PostNL stukgelopen op de prijs. De hoge dividenduitkeringen maken de buitenlandse spelers dan ook nog altijd superieur, maar de sjeu is er wel vanaf in de sector.

Kostenbesparingen in België

Dat PostNL al jaren zwaar aan het reorganiseren is zal alom bekend zijn. Echter, ook de buitenlandse aanbieders moeten sterk in de kosten snijden om de bedrijfswinsten op peil te houden. Geholpen door €15,2 mln, oftewel 3,4% aan kostenbesparingen wist Bpost over het eerste kwartaal het ebitda met 1,9% op te voeren tot €175,9 mln. De omzet daalde met 2% tot €604,5 mln. Voor geheel het jaar blijft de verwachting gehandhaafd dat het ebitda stabiel zal zijn vergeleken met 2015 en dat ook de dividenduitkering gelijk zal blijven.

Geen groei dus, maar toch geen verkeerde prestatie gezien alle bedreigingen. Zo daalden de Belgische binnenlandse postvolumes in het eerste kwartaal met 4,0%, wat beter was dan de krimp van 5,0% over geheel 2015, maar voor het hele jaar gaat het concern onverminderd uit van een krimp van 5-6%.

Bpost vindt enige compensatie met prijsverhogingen en meer reclamefolders. De pakketbezorging wist de omzet met 4,3% op te voeren, vooral gedreven door een 14,6% groei bij de binnenlandse pakketdienst. De sterke groei van 12,6% over geheel 2015 werd daarmee zelfs overtroffen. Pakketten zijn goed voor ruim 14% van de inkomsten van Bpost. Wel is hier sprake van flinke prijsdruk.

Financieel staat Bpost nog altijd als een huis, met een nettokaspositie van €792 mln. Daar kan PostNL met zijn negatieve eigen vermogen nog een puntje aan zuigen. De prestaties van Bpost waren wat beter dan analisten hadden verwacht, maar gerede twijfel bestaat of de volumedruk bij Mail en prijsdruk bij Parcels gecompenseerd kan blijven worden. Bpost keerde over 2015 een totaaldividend uit van €1,29 per aandeel, 83% van de nettowinst. Op de huidige koers van €23 bedraagt de k/w 14,5 en het dividendrendement 5,6%.

Uitdagingen in Duitsland

Ook wereldspeler Deutsche Post DHL kampt met moeilijkere omstandigheden. In het overgangsjaar 2015 kende het bedrijf grote problemen bij de invoering van een IT-systeem in de internationale vrachtdivisie. Tevens waren er omvangrijke investeringen nodig in het pakketnetwerk. Ondanks de winstval van 18,7% tot €2,4 mrd, vooral door een afschrijving van €336 mln op het gewraakte IT systeem, werd toch een stabiel dividend van €0,85 per aandeel uitgekeerd en kondigde het concern zelfs een aandeleninkoopprogramma aan.

Na een sterk vierde kwartaal 2015 zijn ook de eerste drie maanden van dit jaar goed verlopen. Het concern boekte met een ebit van €873 mln (+21,3%) het sterkste kwartaal uit zijn geschiedenis. Alle vier de divisies, Post-eCommerce-Parcels (PeP) en de DHL-onderdelen Express, Vracht en Supply Chain (logistieke dienstverlening) droegen bij.

De groei zat ook hier vooral in de pakketdienst (+8,6%). De omzetdaling van 1,2% bij de posttak viel mee, hoewel de geadresseerde postvolumes 5,8% krompen. Afzonderlijke resultaten voor de posttak geeft het concern niet. De gecombineerde PeP-divisie boekte een ebit-groei van 3,3% tot €412 mln. Deutsche Post-DHL handhaafde de verwachting voor het gehele concern van een ebit van €3,4-3,7 mrd, terwijl ook de doelstellingen voor 2020 bleven staan. Deutsche Post-DHL wordt op de huidige koers van €25,73 gewaardeerd op 13 keer de verwachte winst en het mogelijke dividend van circa €0,95 rendeert 3,7%.

Stabiliteit in Oostenrijk

DHL is intussen stevig aan het concurreren op Nederlandse bodem en snoept omzet af van Österreichische Post, dat bijna de helft van zijn pakketten in Duitsland bezorgt. Gelukkig voor laatstgenoemde groeit ook de e-commercemarkt in Oostenrijk sterk. Österreichische Post moet echter ook flink investeren in efficiency en netwerkcapaciteit.

De traditionele post staat uiteraard ook in Oostenrijk onder druk maar het concern weet dit aardig op te vangen met tariefsverhogingen. Dit jaar wordt het nog geholpen door de presidentsverkiezingen. De resultaten over het eerste kwartaal werden negatief beïnvloed door hogere pensioenlasten als gevolg van de gedaalde marktrente. Mede daardoor viel het ebit 5,3% lager uit op €51,1 mln.

Österreichische Post voorspelt niettemin voor 2016 een stabiele operationele winst, wat zich gezien de in het eerste kwartaal wel gestegen kasstroom en sterke solvabiliteit van 41,2% waarschijnlijk weer zal vertalen in een eveneens stabiel dividend van €1,95 per aandeel. Op de huidige koers van circa €30 levert dat toch een fraai rendement van 6,5% op.

Amerikaanse cowboys komen naar Europa
De terughoudendheid van beleggers ten aanzien van de Europese post- en expressbedrijven heeft zeker van doen met de mogelijke verdere penetratie van de markt door Amazon. Zo zal het Amerikaanse onlinebedrijf op termijn ook in Duitsland meer van zijn eigen bestellingen gaan bezorgen, net zoals het dat al doet in het Verenigd Koninkrijk. Amazon pakte in drie jaar tijd 10% marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk. Royal Mail heeft de gevolgen hiervan sterk gevoeld. Momenteel maken pakketten die via Amazon worden besteld circa 10% uit van de divisieomzet van Deutsche Post-DHL. Het bedrijf zal compensatie moeten zoeken als deze bron van inkomsten opdroogt. Hoewel het de Amerikanen voorlopig nog aan distributiecapaciteit in Duitsland ontbreekt, maken analisten zich al zorgen over de toekomstige kasstroomontwikkeling van Deutsche Post DHL.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ