Sell in May? | Tijd voor een blik op de seizoensrendementen
Het adagium ‘Sell in May and go away, but remember to come back in September’ is warempel geen hersenspinsel. De Engelstalige spreuk stelt dat beleggers er goed aan doen om hun aandelen in mei te verkopen om ze later, in de maand september, weer terug te kopen.
Het verschijnsel dat aandelenmarkten significant beter presteren in de herfst- en wintermaanden dan in de lente en de zomer, wordt in academische kringen ook wel de ‘Halloween indicator’ genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat je het beste kunt beleggen in de maanden november tot en met april.
De Halloween-indicator is ook wetenschappelijk onderzocht. In een artikel ‘The Halloween Indicator, Sell in May and Go Away: Another Puzzle’ in het gezaghebbende American Economie Review toonden Sven Bouman en Ben Jacobsen in 2002 aan dat in 36 van de 37 door hun onderzochte markten aandelen daadwerkelijk tussen november en april hogere rendementen binnen harken dan in de periode van mei tot en met oktober. In het Verenigd Koninkrijk werkt het zelfs al sinds 1694.
Hoewel het Engelstalige adagium vaak met ‘…but remember to come back in September’ wordt afgesloten, luidt het tweede deel van de spreuk eigenlijk: ‘buy back on Saint Leger Day.’ De oorsprong van het gezegde reikt terug naar de het einde van de 18de eeuw. Sinds 1776 wordt in Doncaster in het tweede weekend van september de St Leger Stakes gehouden, een klassieke paardenrace voor de Britse elite.
St Leger Stakes
Volgens de overlevering troffen edellieden en industriëlen elkaar na een lange zomer voor het eerst weer op de St Leger Stakes. Naar verluidt, werden tijdens dat weekend gloednieuwe plannen gesmeed en eerdere afspraken beklonken, die de Britse economie een nieuwe impuls gaven.
Aangezien de maand september een kwalijke reputatie heeft, kunt u uw rentree evenwel beter uitstellen tot begin november. Op Wall Street wordt het koerseffect van Sell in May zoals de titel van het eerder genoemde artikel al aangeeft ook aangeduid als de Halloween-indicator. Het advies Sell in May zinspeelt op een terugkeer in de maand september, terwijl de Halloween-indicator aanstuurt op een comeback in november. Het woord Halloween is immers afgeleid van All Hallows’ Eve. Dat is de avond voor Allerheiligen, die op 1 november valt.
Twintig jaar nadat Bouman en Jacobsen het onomstotelijke bewijs leverden voor een zomer-winterpatroon in aandelenrendementen, groeien de twijfels of het gezegde nog wel strookt met de realiteit. Er zijn volop jaren aan te wijzen waarin de spreuk niet opgaat of waar aandelenmarkten in de zomervakantie gezwind stijgen.
Een globale blik op de rendementen in de afgelopen twintig jaar van de STOXX Global 1800, leert dat aandelen in de zomermaanden wereldwijd inderdaad zwakker presteren dan wanneer het (op het noordelijk halfrond) winter is. Het zomer-winterpatroon is in Europa volgens de STOXX Europe 600 zeer wel aanwezig, maar het is ook waarneembaar in Canada en in de Verenigde Staten, zij het in mindere mate.
Beleggers die inzoomen op de individuele landen van de STOXX Europe 600 zullen vaststellen dat aandelenmarkten in de winter de neiging hebben om beter te presteren dan in de zomer. In de periode van twintig jaar tot aan 2021 was het fenomeen Sell in May met name zichtbaar aanwezig op de beurzen van Dublin, Lissabon en Wenen, en in beperkte mate in Madrid, Warschau en Zurich.
Moet u nu de maand mei begint vol inzetten op een daling? Als u dat vorig jaar had gedaan, had u in de zes maanden tot aan november 12% rendement gemist, in de AEX zelfs 14,6%. Niettemin is het an sich een goed idee om met het oog op de publicatie van (tegenvallende) jaarcijfers, voor de zomermaanden aandelen te verkopen die toch al op uw verkooplijst stonden. Sell in May is een timingstrategie die enkel voordeel oplevert als die over een langere periode van 20-30 jaar consequent wordt toegepast.