Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies van de dag Peter Schutte, 8 dec 2020 11:03

Air France-KLM | Forse verwatering op komst

0 0 Leestijd ongeveer

Persbureau Reuters en de Franse tv-zender RTL meldden dat de Franse staat nog eens tot €5 mrd in Air France wil pompen en het aandelenbelang wil verdubbelen. Geen goed nieuws voor kleine aandeelhouders.

Volgens onbevestigde berichten van de Franse tv-zender RTL en persbureau Reuters wil de Franse staat nog eens €5 mrd in Air France steken en het aandelenbelang in de luchtvaartmaatschappij fors uitbreiden. Frankrijk en Nederland hebben al €10,4 mrd aan directe leningen en bankgaranties aan Air France-KLM gegeven: de Franse staat €7 mrd en Nederland €3,4 mrd. Elk land had al een aandelenbelang van 14% in de eigen luchtvaartmaatschappij. Als Frankrijk het belang uitbreidt, zal Nederland wel volgen om de machtsverhoudingen intact te houden

Financiële situatie

Sinds het dieptepunt op 30 oktober van dit jaar, toen het aandeel Air France-KLM zakte tot €2,61, is het aandeel ruim verdubbeld in waarde. Hoop op een coronavaccin speelt hierbij uiteraard de belangrijkste rol. Echter, ook de gedachte dat de Franse en Nederlandse overheid het concern niet failliet willen laten gaan maakt het voor beleggers een soort spel zonder nieten.

Heel logisch is het koersherstel niet, want de komende jaren zullen geen pretje worden voor het concern, en voor de gehele luchtvaartindustrie. In het derde kwartaal, normaliter de sterkste periode, daalde de omzet met 67% tot €2,5 mrd en bedroeg het operationele verlies dik €1 mrd. Over de eerste drie kwartalen lag de omzet 58% lager op €8,7 mrd.

Over die periode noteert het concern een operationeel verlies van €3,4 mrd en een nettoverlies van €6 mrd, gelijk aan €14 per aandeel. De nettoschuld bedroeg per eind september 2020 €9,3 mrd en dat bedrag zal nog snel verder gaan oplopen omdat er per saldo maandelijks circa €200 mln cash uit het bedrijf stroomt. Per eind derde kwartaal was het eigen vermogen €4,7 mrd negatief.

Aandeel Air France-KLM blijft op verkopen

De huidige marktkapitalisatie van Air France-KLM is €2,3 mrd. Goede kans dus dat er een of meer kapitaalrondes volgen, waarbij mogelijk overheidskrediet zal worden omgezet in eigen vermogen. De extra kapitaalinjecties die genoemd worden wijzen op een forse verwatering (zie kader). Geen prettig idee voor het aandeel Air France-KLM.

Ook volgend jaar zal het bedrijf nog verlieslatend zijn. Een eventueel klein winstje in 2022 zal vooral met de overheden gedeeld moeten worden. Feitelijk kunnen we wel alvast spreken van een aanstaande gedeeltelijke nationalisatie. Air France-KLM is geen aandeel om in bezit te hebben. Het verkoopadvies blijft dan ook van kracht.

Aandeel Air France-KLM stevent af op verwatering
Ben Smith, de Canadese topman van Air France-KLM, had in september al aangegeven dat er volgend jaar weer geld bij moet. De forse schuldopbouw die dit met zich meebrengt is niet vol te houden en vraagt om conversie naar eigen vermogen. Gezien de geringe beurswaarde had het concern al makkelijk genationaliseerd kunnen worden. Momenteel wordt gesproken over een Frans belang van 30%. Stel dat ook Nederland volgt en deze uitbreiding verworven wordt via extra aandelenkapitaal, dan praten we al over een uitbreiding van circa 60% van het aantal uitstaande aandelen. Mogelijk wordt dit nóg groter om de enorme schuldenlast draaglijk te houden. Er staan 428,6 miljoen aandelen uit. In theorie kan het concern door al deze staatsbemoeienis uiteenspatten in twee afzonderlijke bedrijven. Daar is echter niemand bij gebaat.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ