Air France-KLM is er nog lang niet
Evenals die van andere luchtvaartmaatschappijen, zit ook de beurskoers van Air France-KLM weer stevig in de lift. Beleggers denken dat het dieptepunt voorbij is nu het concern het aantal vluchten gestaag weer opvoert. Tegelijkertijd putten beleggers hoop uit de impact van het ophanden zijnde grootscheepse reorganisatieplan waar de Canadese topman Ben Smith aan werkt. De werkwijze van Smith zorgt evenwel voor grote strubbelingen tussen de Nederlandse en de Franse tak van de organisatie.
Splijting binnen concern
Te gunstige arbeidsvoorwaarden. Dat is altijd al het grootste probleem geweest bij Air France-KLM, dat aan de machtige Franse vakbonden een geduchte tegenstander heeft. Het concern staat nu echter met de rug tegen de muur. Momenteel loopt er iedere maand €400 mln aan cash uit het bedrijf, en het is duidelijk dat er flink het mes in de organisatie moet. Al die miljarden aan overheidsleningen die Nederland en Frankrijk nu toezeggen moeten immers weer terugbetaald worden en het kan nog jaren duren alvorens het aantal vluchten en passagiersaantallen weer op het oude niveau zit.
Smith lijkt van de gelegenheid gebruik te willen maken om de Nederlandse invloed binnen het concern drastisch in te perken. Zo zouden KLM-afdelingen en routes op Schiphol mogelijk naar Parijs verschuiven. KLM zou dan niet meer worden dan een ‘operating carrier’ die geen zelfstandige beslissingen meer kan nemen. Minister Hoekstra van Financiën botste op de aandeelhoudersvergadering al met Smith over diens bonus, en wil nu zekerheid dat de financiële injectie vanuit Nederland volledig bij de KLM terechtkomt en de invloed van KLM niet verzwakt.
Hoe dit ook uitpakt, aan beide kanten zullen offers gebracht moeten worden in de vorm van ontslagen en loonkortingen. Dit zal nog een lange, pijnlijke route worden waarbij Hoekstra nog menige vlucht richting de Franse hoofdstad zal moeten maken.
Advies
De inhoud van het nieuwe strategische plan dat overlegd moet worden, zet de verhoudingen op scherp. En zelfs als alle maatregelen erdoor zijn, zal het voor Air France-KLM lastig worden om een gedegen winstniveau te behalen. Ook een aandelenemissie ligt nog op de loer. De huidige koersstijging van het aandeel vind ik overdreven gezien het winstpotentieel. Ik blijf dan ook bij het verkoopadvies.