Updates

Aandelen Nederland

IMCD

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
houden
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Marel

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Neways

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen

Actueel advies

Air France-KLM is er nog lang niet

0 0 Leestijd ongeveer

Air France-KLM is nog in onderhandeling over de precieze invulling van de staatssteun. Intussen wordt hard gewerkt aan een grootscheepse reorganisatie. Die zet de verhoudingen tussen de Nederlanders en de Fransen op scherp.

Evenals die van andere luchtvaartmaatschappijen, zit ook de beurskoers van Air France-KLM weer stevig in de lift. Beleggers denken dat het dieptepunt voorbij is nu het concern het aantal vluchten gestaag weer opvoert. Tegelijkertijd putten beleggers hoop uit de impact van het ophanden zijnde grootscheepse reorganisatieplan waar de Canadese topman Ben Smith aan werkt. De werkwijze van Smith zorgt evenwel voor grote strubbelingen tussen de Nederlandse en de Franse tak van de organisatie.

Splijting binnen concern

Te gunstige arbeidsvoorwaarden. Dat is altijd al het grootste probleem geweest bij Air France-KLM, dat aan de machtige Franse vakbonden een geduchte tegenstander heeft. Het concern staat nu echter met de rug tegen de muur. Momenteel loopt er iedere maand €400 mln aan cash uit het bedrijf, en het is duidelijk dat er flink het mes in de organisatie moet. Al die miljarden aan overheidsleningen die Nederland en Frankrijk nu toezeggen moeten immers weer terugbetaald worden en het kan nog jaren duren alvorens het aantal vluchten en passagiersaantallen weer op het oude niveau zit.

Smith lijkt van de gelegenheid gebruik te willen maken om de Nederlandse invloed binnen het concern drastisch in te perken. Zo zouden KLM-afdelingen en routes op Schiphol mogelijk naar Parijs verschuiven. KLM zou dan niet meer worden dan een ‘operating carrier’ die geen zelfstandige beslissingen meer kan nemen. Minister Hoekstra van Financiën botste op de aandeelhoudersvergadering al met Smith over diens bonus, en wil nu zekerheid dat de financiële injectie vanuit Nederland volledig bij de KLM terechtkomt en de invloed van KLM niet verzwakt.

Hoe dit ook uitpakt, aan beide kanten zullen offers gebracht moeten worden in de vorm van ontslagen en loonkortingen. Dit zal nog een lange, pijnlijke route worden waarbij Hoekstra nog menige vlucht richting de Franse hoofdstad zal moeten maken.

Advies

De inhoud van het nieuwe strategische plan dat overlegd moet worden, zet de verhoudingen op scherp. En zelfs als alle maatregelen erdoor zijn, zal het voor Air France-KLM lastig worden om een gedegen winstniveau te behalen. Ook een aandelenemissie ligt nog op de loer. De huidige koersstijging van het aandeel vind ik overdreven gezien het winstpotentieel. Ik blijf dan ook bij het verkoopadvies.

Staatssteun vraagt offers
De Europese Commissie kijkt nauwlettend toe bij de staatssteun in de luchtvaartsector en stelt zware eisen. Zo moet het Duitse Lufthansa, waar de Duitse staat ook in het aandelenbelang participeert, 24 start- en landingsrechten overdoen aan concurrenten. Dat is weliswaar minder dan aanvankelijk gedacht, maar het heeft toch grote impact. De miljardensteun voor Air France, die uitsluitend bestaat uit leningen, kon op meer coulance rekenen. Wel liet de Franse staat in ruil voor de steun alle korte binnenlandse vluchten varen. Minister Hoekstra moet naar Brussel toe subtiel manoeuvreren om KLM niet te veel te verzwakken. Hij zal de offers zoeken in een bonus- en dividendverbod en mogelijk allerlei milieuvriendelijke maatregelen. Een sterk KLM is ook in het belang van de Franse tak.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!