L’Oréal | Internet verzacht coronaklap
L’Oréal meldde dat de online verkopen over negen maanden met bijna 62% zijn gestegen, tot 23,7% van de totaalomzet. Een snelle rekensom leert dat bij een negenmaandsomzet van €20,1 mrd de omzetstijging via online uitkwam op €1,8 mrd. Aangezien de negenmaandsomzet met €1,9 mrd daalde, van €22,0 mrd (2019) naar €20,1 mrd (2020), bracht online dus grote verzachting van de coronaklap.
Omzetontwikkeling bij de divisies
Op divisieniveau noteerde Professional Products (voor kappers en dergelijke) een autonome toename van 11%, waaruit we mogen opmaken dat er voorraden werden aangevuld. Bij Consumer Products speelde online een grote rol. De omzet daalde er over negen maanden het minst van alle divisies (-6,2%) en herstelde in het derde kwartaal met +0,8%. De Divisie Luxe Products levert biedt veelal adviesproducten aan, die zich het moeilijkst via internet laten verkopen. De omzetdaling was er na negen maanden met 13% het grootst en de divisie bungelde ook in het derde kwartaal onderaan, met een omzetverlies van 6,2%. Active Cosmetics presteert het hele jaar al goed: +15% na negen maanden en +22% in het derde kwartaal.
De verkopen in alle regio’s vertoonden in het derde kwartaal herstel, maar het meest in China, Latijns-Amerika, Oost-Europa en Afrika/Midden-Oosten. In West-Europa was er een daling van 2,5% en Noord-Amerika behaalde met 1,3% net een plus. In beide regio’s speelt het gedaalde toerisme een belangrijke rol.
Advies L’Oréal
L’Oréal heeft de ambitie om de tweede jaarhelft met omzetstijging af te sluiten. Het bedrijf wint aan marktaandeel, dus daar zal het niet aan liggen. Maar of de totale marktvraag in het vierde kwartaal zal stijgen, blijft gezien de tweede coronagolf de vraag. Ik verwacht nog steeds een daling van de winst per aandeel met circa 10%. Maar omdat L’Oréal marktleider is, en in het postcoronatijdperk weer flink zal groeien, blijft het advies bij een hoge k/w van ruim 40 toch ‘houden’.