Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 14 sep 2020 14:54

L’Oréal | Toekomst ziet er goed uit

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse L’Oréal is actief op veel deelsectoren van de cosmeticamarkt en is daardoor erg wendbaar. Tijdens de coronacrisis kwamen vooral de online verkoopkanalen bijzonder goed van pas.

Cosmeticagigant L’Oréal is actief in de professionele markt, de luxecosmeticamarkt en de massacosmeticamarkt. Het onderscheid tussen de divisies van L’Oréal wordt bepaald door het karakter van de producten en de distributiewijze. De producten van de divisie Professional Products worden geleverd aan kappers en schoonheidsspecialisten. De divisies Consumer Products (massacosmetica) en Active Cosmetics (huidverzorgingsproducten) leveren rechtstreeks aan de consument via winkels of internet.

De luxedivisie, L’Oréal Luxe, verkoopt vooral via winkels, waarbij klanten de mogelijkheid van persoonlijk advies wordt geboden. Overigens nemen de adviesmogelijkheden via internet ook toe, wat de omzetperspectieven van de andere divisies vergroot.

Corona-effecten

In de halfjaaromzet waren de effecten van de coronacrisis het duidelijkst zichtbaar bij luxe cosmetica en de producten voor professioneel gebruik. Dit kwam door de sluiting van winkels en kapperszaken. Bij Professional Products daalde de omzet op autonome basis met 21%, naar €1,34 mrd. Bij L’Oréal Luxe bedroeg de terugval 17%, en kwam de omzet uit op €4,38 mrd. De divisie Consumer Products noteerde een omzetdaling van 9%, naar €5,85 mrd, terwijl Active Cosmetics erin slaagde de omzet met eenzelfde percentage te laten stijgen naar €1,50 mrd.

De laatste twee divisies presteerden relatief goed doordat veel drogisterijen open bleven en consumenten veel meer massaproducten via internet bestelden. De online verkopen van het bedrijf stegen met ruim 64% en maken naar schatting van het bedrijf nu meer dan een kwart van de omzet uit. Dat kon echter niet voorkomen dat de totaalomzet over het eerste halfjaar met 12% daalde tot €13,1 mrd.

Winst en advies L’Oréal

De lagere omzetten maakten de activiteiten minder kostenefficiënt, ook al omdat het bedrijf ruim €180 mln kwijt was aan het nemen van coronamaatregelen. Al met al nam de winstgevendheid in het eerste halfjaar flink af, met een nettowinstdaling van 22% naar €1,8 mrd. Toch ziet de toekomst van L’Oréal er na de coronapandemie goed uit (zie kader). Gezien de forse k/w van 40 blijft het advies niettemin ‘houden’.

Ook tweede halfjaar minder goed dan in 2019
De coronagolf van oost naar west wordt gevolgd door een herstelgolf met dezelfde richting. Over het tweede kwartaal nam de autonome omzet van L’Oréal in China alweer toe, en de opening van winkels elders leidt vanzelfsprekend ook weer tot de terugkeer van consumenten. Wel vallen de omzetten via winkels op luchthavens voorlopig nog tegen omdat er veel minder wordt gevlogen dan voor het begin van de pandemie. De omzet van L’Oréal zal dus ook in het tweede halfjaar op lager niveau liggen dan in 2019.

De explosief gestegen internetverkopen zorgen deels voor compensatie, en ook heeft het bedrijf plannen voor de introductie van nieuwe producten. Ik ga er daarom van uit dat het bedrijf dit jaar binnen de cosmeticasector bovengemiddeld goed zal presteren, en dat 2021 verder herstel brengt.

Halfjaarcijfers
In mln € 2020 2019
Omzet 13077 14812
Operationeel resultaat 1950 2718
Nettowinst 1824 2333

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ