L’Oréal | Toekomst ziet er goed uit
Cosmeticagigant L’Oréal is actief in de professionele markt, de luxecosmeticamarkt en de massacosmeticamarkt. Het onderscheid tussen de divisies van L’Oréal wordt bepaald door het karakter van de producten en de distributiewijze. De producten van de divisie Professional Products worden geleverd aan kappers en schoonheidsspecialisten. De divisies Consumer Products (massacosmetica) en Active Cosmetics (huidverzorgingsproducten) leveren rechtstreeks aan de consument via winkels of internet.
De luxedivisie, L’Oréal Luxe, verkoopt vooral via winkels, waarbij klanten de mogelijkheid van persoonlijk advies wordt geboden. Overigens nemen de adviesmogelijkheden via internet ook toe, wat de omzetperspectieven van de andere divisies vergroot.
Corona-effecten
In de halfjaaromzet waren de effecten van de coronacrisis het duidelijkst zichtbaar bij luxe cosmetica en de producten voor professioneel gebruik. Dit kwam door de sluiting van winkels en kapperszaken. Bij Professional Products daalde de omzet op autonome basis met 21%, naar €1,34 mrd. Bij L’Oréal Luxe bedroeg de terugval 17%, en kwam de omzet uit op €4,38 mrd. De divisie Consumer Products noteerde een omzetdaling van 9%, naar €5,85 mrd, terwijl Active Cosmetics erin slaagde de omzet met eenzelfde percentage te laten stijgen naar €1,50 mrd.
De laatste twee divisies presteerden relatief goed doordat veel drogisterijen open bleven en consumenten veel meer massaproducten via internet bestelden. De online verkopen van het bedrijf stegen met ruim 64% en maken naar schatting van het bedrijf nu meer dan een kwart van de omzet uit. Dat kon echter niet voorkomen dat de totaalomzet over het eerste halfjaar met 12% daalde tot €13,1 mrd.
Winst en advies L’Oréal
De lagere omzetten maakten de activiteiten minder kostenefficiënt, ook al omdat het bedrijf ruim €180 mln kwijt was aan het nemen van coronamaatregelen. Al met al nam de winstgevendheid in het eerste halfjaar flink af, met een nettowinstdaling van 22% naar €1,8 mrd. Toch ziet de toekomst van L’Oréal er na de coronapandemie goed uit (zie kader). Gezien de forse k/w van 40 blijft het advies niettemin ‘houden’.
De explosief gestegen internetverkopen zorgen deels voor compensatie, en ook heeft het bedrijf plannen voor de introductie van nieuwe producten. Ik ga er daarom van uit dat het bedrijf dit jaar binnen de cosmeticasector bovengemiddeld goed zal presteren, en dat 2021 verder herstel brengt.
Halfjaarcijfers | ||||
In mln € | 2020 | 2019 | ||
Omzet | 13077 | 14812 | ||
Operationeel resultaat | 1950 | 2718 | ||
Nettowinst | 1824 | 2333 |