L’Oréal | Cosmeticareus dendert vrolijk door
Cosmeticareus L’Oréal beleefde wederom een kwartaal met een stevige omzetgroei. Aangescherpte wetgeving drukte lokaal de omzet van luxegoederen in China.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Cosmeticareus L’Oréal beleefde wederom een kwartaal met een stevige omzetgroei. Aangescherpte wetgeving drukte lokaal de omzet van luxegoederen in China.
L’Oréal kan op een sterke eerste jaarhelft terugblikken en ook de rest van het jaar ziet er goed uit. Het aandeel presteerde dit jaar al uitstekend maar zijn daarmee alle kwaliteiten intussen ook al ingeprijsd?
Abrdn adviseert in cosmetica verder te kijken dan alleen de luxere merken. Niet alleen zit er groeipotentieel in de relatief kleinere bedrijven, maar ze worden ook gezien als defensieve belegging door de analist.