L’Oréal heeft vrij spel
L’Oréal heeft een belangrijke horde genomen door de horizontale weerstand op €195 uit te nemen. Het advies wordt verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
L’Oréal heeft een belangrijke horde genomen door de horizontale weerstand op €195 uit te nemen. Het advies wordt verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’.
De omzet van L’Oréal groeit sneller dan de financiële cijfers doen vermoeden. De sterke financiële positie geeft het concern bovendien veel financiële beweegruimte.
L’Oréal ondergaat een tastbare verzwakking van het technische beeld. Tot enkele weken geleden geloofden wij nog dat er voldoende kopers zouden zijn om het aandeel naar hogere niveaus te tillen. Gezien de duikeling onder het trendkanaal blijkt dit niet het geval te zijn.