Europese schoonheidssector bijzonder aantrekkelijk
Barclays geeft de voorkeur aan Henkel en Beiersdorf boven L’Oréal.
=L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Barclays geeft de voorkeur aan Henkel en Beiersdorf boven L’Oréal.
De grootste zorgverzekeraar van de VS moest een tsunami aan slecht nieuws melden de voorbije tijd. Maar de marktreactie is overdreven en biedt dus een kans.
Een van de recente Dividendportefeuilleaankopen blijft onterecht achter in 2025. De groeivooruitzichten zijn zeer goed dankzij slimme overnames en nadruk op terugkerende omzet. Buy the dips.