Deutsche Bank houdt vertrouwen in L’Oréal
Deutsche Bank verlaagt wel de groeiverwachtingen en het koersdoel, maar niet het advies voor L’Oréal.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Deutsche Bank verlaagt wel de groeiverwachtingen en het koersdoel, maar niet het advies voor L’Oréal.
Nestlé en L’Oréal blijven de favorieten aandelen van Bernstein onder de beleggingen uit de Europese Staples-sector.
De Franse cosmeticagigant L’Oréal laat nog steeds mooie groeicijfers zien met daarbij een steeds grotere rol voor de online verkopen. Het aandeel is echter wel onveranderd duur.