Beleggen in Belgische koekenbakkers
De lezer kent Lotus Bakeries van de speculoos karamelkoekjes onder het merk Lotus Biscoff die in restaurants veel bij de koffie worden aangeboden. Er wordt ook speculoospasta verkocht. Met Lotus Biscoff ziet Lotus Bakeries mondiale groeiperspectieven. Een ander bekend merk in Nederland is de ontbijtkoek die onder de namen Peijnenburg en Snelle Jelle in de markt wordt gezet. In Zweden is het krokante koekje onder de naam Annas bekend. Voorts maakt Lotus gebak en wafels die onder de titel Local Heroes lokaal worden uitgebouwd.
Natuurlijke en gezonde producten
Naast deze zoetwaren zijn de pijlen gericht op natuurlijke en gezonde tussendoortjes, zoals fruitsnacks. In het kader hiervan is in juni 2019 in Zuid-Afrika een fabriek geopend voor het Britse merk BEAR, dat vers geplukte seizoensvruchten verwerkt, zonder toegevoegde suikers. Er is voldoende arbeid beschikbaar en in de directe omgeving wordt fruit verbouwd. De natuurlijke tussendoortjes kenden in 2018 een omzet van ongeveer €100 mln, wat een toename van 20% was. De totale omzet steeg in dat jaar met ruim 6%. Het is de bedoeling om deze natuurlijke producten geleidelijk te internationaliseren.
Omzetstijging
De omzet is in vijf jaar gestegen van €348 mln naar €556 mln. Het bedrijfsresultaat groeide in die periode van €49 mln naar €89 mln. En het nettoresultaat nam toe van €37 mln naar €68 mln (en in 2018 met 5%). Dat is €80,13 per aandeel. Voor 2019 verwachten de financiële markten een winst per aandeel van €92 mln. Dat is wellicht aan de optimistische kant, maar de k/w van 25,7 is toch niet overdreven. De koersstijging van de afgelopen jaren is gestagneerd, wat bij de winstgroeiverwachting perspectieven biedt. Deze tip is er een voor de langere termijn; de koersstijging komt er vast wel. Ongeveer 56% van de aandelen is in vaste handen van twee families. De aanschafprijs voor één aandeel is wel torenhoog: €2360.