Ahold Delhaize presteert als verwacht
De kwartaalomzetcijfers van Ahold Delhaize
De kwartaalomzet van Ahold Delhaize steeg met 1,5% naar €15,9 mrd bij vaste wisselkoersen. Dat was ongeveer zoals de analisten hadden verwacht. Het beste groeicijfer (+3,5%) kwam uit Nederland, het slechtste (-2,2%) uit België. Opvallend was dat in Nederland die hogere omzet voor driekwart werd gedragen door hogere online-verkopen. In de VS en België stellen die nog weinig voor. Gechargeerd kan gezegd worden dat Ahold Delhaize in Nederland minder concurrerend lijkt te worden in de winkel, maar het online goed doet.
Het Paseneffect en andere seizoensinvloeden is alleen meegerekend in de vergelijkbare omzetgroei zonder benzineverkopen (Ahold Delhaize houdt zich daar in de VS en Oost-Europa mee bezig). Pasen had vooral in de VS een belangrijk effect: de groei 1,2% en had op 2,2% kunnen liggen. Ook in België was het effect belangrijk positief (-2,3% in plaats van -0,3%). In Nederland en Centraal en Oost-Europa waren de effecten veel kleiner.
Winstcijfers en advies
Het operationeel resultaat (ebitda) bij vaste wisselkoersen steeg met 2,9%. De nettowinst van de voortgezette activiteiten bij vaste wisselkoersen nam met 2,5% toe, naar €436 mln. Vooral door aandeleninkoop groeide de nettowinst per aandeel 10,7%. Worden hierbij andere eenmalige posten weggelaten (de onderliggende of autonome nettowinst van de voortgezette activiteiten) dan was die stijging 8,8%.
Na stakingen vorige maand verlaagde Ahold Delhaize de verwachting over die nettowinst voor 2019 naar laag enkelcijferig (hooguit 5%). Het bedrijf verwacht dat het bij deze stakingsactie blijft. Na de winstwaarschuwing verlaagde ik mijn advies al van ‘kopen’ naar houden’ en daar blijf ik bij.