Marco Roeleveld: ‘Alfen staat aan het begin van een lange groeiperiode’
Alfen bestaat al sinds 1937 en hield zich in de vorige eeuw vooral bezig met schakelapparatuur voor elektriciteitsnetwerken. Intelligente elektriciteitsnetwerken, ‘smart grids’, maken nog altijd het leeuwendeel van de omzet uit. Alfen geniet echter vooral bekendheid door de productie van laadpalen voor elektrische auto’s. Het bedrijf schat op dit terrein een marktaandeel in Nederland te hebben van ongeveer 30%. Laadpalen maken circa 13% van de bedrijfsomzet uit. Alfen is voorts actief met systemen voor energieopslag.
Hoe kijkt u terug op de beursgang. De IPO-prijs van €10 lag onder de bandbreedte van €11,25-15?
‘Een jaar geleden hadden wij één aandeelhouder, investeringsmaatschappij Infestos. Alfen maakte een te groot deel van hun portefeuille uit. Een beursnotering bleek het beste alternatief voor beide partijen. Voor ons staat de eigen onafhankelijkheid in de markt hoog in het vaandel. Dat impliceert dat Alfen liever niet gebonden is aan bijvoorbeeld een grote energieleverancier als moeder. Wij leveren niet direct aan consumenten en komen zo ook niet in het concurrentieveld van onze klanten. Bijkomend voordeel van een beursgang is dat onze bekendheid buiten de grote energiebedrijven en in het buitenland flink groeit. Daarnaast zagen wij de beursnotering als een kwaliteitskeurmerk. Dit blijkt ook in de praktijk. Het helpt bijvoorbeeld bij het werven van personeel. Daarbij vonden wij het belangrijk aandeelhouders te vinden die affiniteit hebben met duurzaamheid en onze groeistrategie. Dat prevaleerde boven de IPO-prijs en de toenmalige lastige beursperiode waarin andere bedrijven besloten hun IPO’s uit te stellen of terug te trekken.’
Kunt u iets meer vertellen over de activiteiten?
‘Onze oorsprong ligt in de ‘smart grid solutions’, transformatorstations voor Nederlandse netbeheerders als Enexis, Liander en Stedin. Sinds vijftien jaar leveren wij ook transformatorstations en netwerken aan grote industriële klanten als glastuinbouwers en zonneparken. Tien jaar geleden zijn wij gestart met de productie van laadpunten voor elektrische auto’s. Dit is niet voortgekomen uit een marktstudie, maar uit een bewuste beleving dat de wereld om ons heen verandert en hoe wij daarop kunnen inspelen. Klant Essent/Enexis wilde via een pilot weten hoe elektrische auto’s het netwerk zouden belasten. Wij hebben dit opgepakt en voor deze pilot de laadpunten gemaakt. Zo zijn wij terechtgekomen in de wereld van software en elektronica. Afnemers variëren van partijen met grote wagenparken als leasemaatschappijen en grote industriële klanten, tot energieleveranciers en gemeentes. Binnen Europa zijn wij op dit gebied nu een van de leidende spelers. In 2011 zijn wij gestart met energieopslagsystemen wat voort kwam uit de conclusie dat te veel tegelijk ladende auto’s het lokale net instabiel maakt. Dit sluit goed aan op onze kennis en de wijze van montage van transformatorstations en elektriciteitsnetwerken. Na een aantal pilots zijn wij hiermee in 2016 de markt opgegaan om zowel in Nederland als daar buiten een duidelijke groeirol op te bouwen. Klanten hier zijn energieleveranciers, grote industriële partijen en partijen actief op het gebied van duurzame energie.’
Hoe zit het met de samenhang tussen de onderdelen?
‘Een klant als supermarktketen Lidl heeft veel laadpalen en ook zonnepanelen bij zijn distributiecentra. Veel tegelijk laden geeft een enorme belasting, terwijl zonnepanelen niet constant energie leveren. Door energieopslag erbij te koppelen kan Lidl het aantal laadpunten beter beheersen. Wij zien dus steeds meer dat onze activiteiten aan elkaar gerelateerd raken. Alfen is sterk in de individuele producten en tegelijkertijd goed uitgerust deze bij elkaar te brengen.’
Hoe sterk staat u qua concurrentiepositie?
‘Waar nu nog een kleine 80% van de omzet uit Nederland komt, is ons streven om op termijn de helft van de omzet uit het buitenland te betrekken. In elk land zijn de wettelijke eisen aan de producten anders. Het feit dat de markten nog diffuus zijn is in ons voordeel. Enerzijds omdat wij klein genoeg zijn om onze producten per land aan te passen en anderzijds afdoende omvang hebben om fundamenteel goede producten te ontwikkelen tegen een goede prijs. Het is bovendien niet zo eenvoudig onze producten te maken. Je zult een duidelijke achtergrond moeten hebben en een track record om een energieleverancier te kunnen bedienen die in meerdere landen actief wil zijn.’
Hoe ziet Alfen er over vijf jaar uit?
‘Wij denken tegen de 40% per jaar te kunnen groeien. Vertragingen of versnellingen zijn natuurlijk mogelijk, maar wij zijn klaar voor deze groei. We gebruiken de positieve cash flow om te investeren in productontwikkeling, faciliteiten en distributiekanalen. De investeringen en de resultaten willen we voor nu ongeveer gelijk laten oplopen zodat wij ook onderaan de streep winstgevend blijven. De netbeheerders hebben aangegeven de komende jaren meer dan 12% per jaar extra te zullen investeren in verzwaring en verbetering van het elektriciteitsnetwerk, onze basis. Bij industriële klanten zien wij een wat hogere groei van 10-30%. In laadpunten zien we een nog veel sterkere groei, ook vanwege de internationale kansen. En dat laatste geldt tevens voor energieopslag. Hierdoor zal onze business wat meer in evenwicht komen. Met een eigen infrastructuur qua distributie en service zijn wij al actief in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Finland, Zweden en Noorwegen. Per land streven wij naar stevige marktaandelen. Dit om schaalvoordelen te halen en de concurrentie achter ons te houden. Op deze wijze moet onze ebitda-marge op termijn groeien van de huidige 5-6% tot 15 à 20%.’
Wie is > MARCO ROELEVELD
Bestuursvoorzitter Alfen
1997 – heden | Algemeen Directeur Alfen |
1986 – 1997 | Hitec Hengelo, diverse functies |
Opleiding |
Technische Bedrijfskunde Universiteit Eindhoven |