Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 3 sep 2018 10:37

Luxebedrijven houden de wind in de zeilen

0 0 Leestijd ongeveer

De sector luxe consumptiegoederen vormt momenteel een van de belangrijkste pijlers onder de offensieve portefeuille. De sector kent enkele groeibriljanten die eerder ook als kooptip zijn gepresenteerd. We analyseren de sector en gaan na of de tips winstgevend zijn.

De sector luxe consumptiegoederen heeft in 2017 de wind weer in de zeilen gekregen. En die wind wakkert dit jaar verder aan. Voorspelden adviesbureaus Euromonitor en Bain & Company tot circa 2020 een gemiddelde omzetgroei van 4% per jaar , inmiddels zit Bain op 5% tot 2025. Voor dit jaar verwacht Bloomberg een groei die hoog enkelcijferig zal zijn (D. Aitken, M. Boucher, Global Luxury Goods 2018 Outlook, 4 juli 2018; idem, Mid-Year Outlook: Digital Changes, Challenges, 13 juli 2018). Het gaat om luxe consumptiegoederen exclusief auto’s en toerisme. Ik heb sinds november/december 2017 zes kooptips in de luxeconsumptiegoederensector uitstaan en analyseer hoe die het gedaan hebben, met adviezen voor de toekomst. Eerst bespreek ik enkele algemene ontwikkelingen.

Algemene ontwikkelingen

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de toenemende rol van de online verkopen. Die zullen volgens Bain met 12% per jaar stijgen, tot een omzetaandeel van 25% in 2025, tegen 5% nu. In een markt van ongeveer €255 mrd is dat substantieel, al zal het deels ten koste gaan van de groei van de winkelverkopen. Ook belangrijk is dat de luxemerken er in zijn geslaagd een nieuwe generatie consumenten aan te trekken. De zogenaamde millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zijn voor de luxe gevallen. Aanvankelijk bestond er enige vrees of dat wel zou lukken, omdat die generatie meer diverse wensen zou hebben dan eerdere generaties qua authenticiteit en eigen persoonlijkheid. Dat valt dus mee.

Er is echter wel een mogelijk groeibeperkende factor: de verzwakking van de Chinese yuan. Die kan ervoor zorgen dat de Chinese consument minder te besteden heeft. Ook het Chinees-Amerikaanse handelsconflict vormt een potentiële bedreiging.

De zes kooptips uit de sector presteerden goed. het gemiddeld rendement was 24,5% (exclusief dividend). De AEX won in die periode 4%, de S&P500 12%.

LVMH

De halfjaarcijfers van Koerswijzerbedrijf LVMH waren indrukwekkend. De autonome omzetgroei bedroeg 12%, vooral door Mode & Leer, Parfums & Cosmetica en Horloges & Sieraden. Dat leidde tot een toename van het operationeel resultaat van de voortgezette activiteiten van 28%. De nettowinst steeg van 41%, naar €3 mrd. Bij een dergelijk stijging is de k/w van 24,7 niet te hoog. Kopen dus.

Kering

De halfjaarcijfers van Kering overtroffen die van LVMH, met een stijging van de autonome omzet van 34% en van het autonoom operationeel resultaat van 53%. De voortgezette activiteiten (minus het verkochte deel van Puma) verhoogden hun nettowinst met 55%, naar €1262 mln. Kering verkoopt vooral mode en leer met zijn merken Gucci en Yves Saint Laurent. Het zijn grote groeiers, met name Gucci. Kering is minder divers dan LVMH dat ook nog een grote drankdivisie heeft. Maar met een k/w van 22,7 is het aandeel aantrekkelijk.

Michael Kors

De activiteiten van het Amerikaanse Michael Kors zijn weer wat breder, met vooral tassen, schoenen en kleding, maar ook horloges en cosmetica. De kwartaalomzet steeg met 26%. Dat kwam vooral doordat schoenenfabrikant Jimmy Choo werd geconsolideerd. Dit onderdeel was goed voor 70 procentpunt van de stijging. Het operationeel resultaat steeg met 44%.

De kooptip voor Michael Kors was speculatief. Dat kwam omdat het bedrijf aan een herstelplan werkt, met minder kortingen voor de Kors-producten, een beter aangepast verkoopnetwerk en producten die frequenter en sneller in de markt worden gezet. Bij een nettowinststijging van 48%, tot $186 mln lijkt dit plan te slagen. Het advies blijft bij een k/w van 14,7 dus ‘kopen’.

PVH

Met Calvin Klein en Tommy Hilfinger heeft het Amerikaanse PVH twee sterke kledingmerken in bezit. In het eerste halfjaar steeg de autonome omzet met 11%. Het operationeel resultaat nam met 62% toe, tot $476 mln, en de nettowinst steeg met 81% naar $344 mln. Het bedrijf is dus kleiner dan LVMH en Kering, maar blijft bij een k/w van 17,0 het kopen waard.

Estee Lauder

Cosmeticafabrikant Estee Lauder kende met en 13%-stijging van de autonome omzet een goed 2018. Het operationeel resultaat steeg met 21% en de nettowinst met 25%, naar $1,6 mrd (exclusief het effect van Donald Trumps belastingmaatregelen). Estee Lauder blijft bij een k/w van 29,2 op ‘kopen’ staan.

Swatch

Horlogefabrikant Swatch gaat als enige naar ‘verkopen’. Hongkong en China vormen met 20% van de Zwitserse horloge-export een belangrijke markt voor het bedrijf. De zwakke Chinese munt en het Amerikaans-Chinese handelsconflict creëren onzekerheid die vooral horlogehandelaren ertoe kan aanzetten op hun voorraden in te teren, zoals in 2016 gebeurde. Dat zou slecht zijn voor de voor de omzet en winst van Swatch, dat door dit mogelijke voorraadeffect (vooral bij groothandels) kwetsbaarder is dan de andere vijf bedrijven.

Conclusie

De zes tips in de luxeconsumptiesector profiteerden met hun rendementen al met al prima. Dat vertaalde zich in de koersen. We herhalen daarom de meeste kooptips.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ