Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 15 mei 2017 16:37

Vivendi doet weer onverwachte stap

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse mediabedrijf Vivendi gaat toch weer steeds meer uitstapjes doen buiten de muziek- en tv-wereld. Wij vinden dat geen goede zaak.

Nadat Vivendi jarenlang bezig is geweest om schoon schip te maken en zichzelf van een onoverzichtelijk, slechtlopend conglomeraat om te bouwen tot een bedrijf dat ‘slechts’ actief is in tv en muziek, heeft de razernij weer toegeslagen. Onder leiding van topman Vincent Bolloré zijn er weer ongerijmde initiatieven. Zo is opnieuw een groot belang in telecom (Telecom Italia) en computergames (Gameloft) genomen. Bij de eerstekwartaalcijfers is aangekondigd dat Vivendi ook advertentiebureau Havas wil inlijven. Dat is feitelijk een uitgemaakte zaak, want Bolloré is daar meerderheidsaandeelhouder van. Vivendi lijkt een speeltje te zijn geworden van de topman. Bedrijfseconomische overwegingen zijn kennelijk niet altijd doorslaggevend meer voor Vivendi om initiatieven te nemen. Voor dergelijke bedrijven zijn wij allergisch.

Wisselend beeld
De kwartaalcijfers zelf kenden grote positieve kanten en grote negatieve. Om met de laatste te beginnen: de omzet steeg weliswaar met 7%, naar €2,7 mrd, maar de operationele kosten stegen sneller, waardoor het operationeel inkomen (ebita) afnam met 33%, tot €153 mln. De nettowinst daalde zelfs met 88%, naar €101 mln, maar die scherpe daling kwam in belangrijke mate door enkele grote positieve posten in het eerste kwartaal van 2016. Zonder deze en zonder de belastingeffecten ervan kwam de (aangepaste) nettowinst uit op €155 mln, wat zelfs een toename van 57% was (van €99 mln).

Het belangrijkste van een bedrijf is echter de operationele gang van zaken en die was dus niet denderend. De muziekactiviteiten van Universal Music Group stegen net als in het vierde kwartaal. De abonnements- en streaminginkomsten zorgden voor groei. De tv- en filmactiviteiten van Canal+Group kenden echter een lagere omzet door Frankrijk. Het bedrijf ziet er herstel in 2017. Wij wachten af en zijn huiverig voor de vreemde plannen. Bij een hoge k/w van 27,9 blijven wij bij ons verkoopadvies.

Lees ook: Vivendi toont zich ambitieus


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ