Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 28 feb 2017 10:33

Vivendi toont zich ambitieus

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse mediabedrijf rapporteert een lager operationeel resultaat, maar ziet wel een stijging in de nabije toekomst. Wij zijn nog niet overtuigd. 

Vivendi heeft na de verkoop van activiteiten  (zoals in 2014 Maroc Telecom en het Franse SFR en in 2015  het Braziliaanse telecombedrijf GVT) nog twee grote bedrijfsonderdelen over, te weten muziek en betaaltelevisie (inclusief film). Het bedrijf is ondertussen wel weer in nieuwe activiteiten gestapt, zoals games en web-diensten en een ticketbureau, maar die stellen met een aandeel van 3% in de jaaromzet nog niet veel voor.

De muziekactiviteiten lijken de zwaarste periode achter de rug te hebben, nu het verlies aan omzet door de terugval van vaste muziekdragers (cd’s) wordt gecompenseerd door de inkomsten van internetmuziekdiensten (streaming). De consument blijkt steeds meer bereid om te betalen voor de muziek, getuige het snel stijgende aantal abonnementen voor de diensten.

De jaaromzet bij de divisie Universal Music Group steeg in 2016 met 3%, naar €5,3 mrd. Het operationeel resultaat (ebitda) steeg er met ruim 5%, tot €747 mln. De andere grote divisie Canal+ Group, (betaaltv) had in 2016 minder succes. De omzet nam met ruim 4% af, naar €5,3 mrd en het operationeel resultaat met 44%, naar €303 mln. De nettowinst van alle activiteiten daalde met 35%, tot €1,26 mrd.

De problemen liggen bij Canal+ Group op de thuismarkt. Frankrijk vormt bij betaaltelevisie tweederde van de omzet van de divisie, en juist daar daalde de omzet met 6% door een afname van het aantal abonnees en van de advertentie-inkomsten. De andere ‘bloeder’ was Studiocanal, de filmafdeling van de Group. Dit was vooral het gevolg van een bijzonder succesvol 2015. Naar het einde van het jaar bespeurde Vivendi in Frankrijk een lichte verbetering. Volgens ons kwam die niet tot uiting in de cijfers.
Niettemin verwacht Vivendi voor 2017 een algehele omzettoename van 5% en een stijging van de ebita van 25% (operationeel resultaat zonder depreciaties). Vivendi heeft herstructureringen doorgevoerd bij Canal+, maar wij vinden het bedrijf te optimistisch: verkopen dus, ook gezien de k/w van 24,1.

 

Lees ook: Vivendi nog niet op de juiste winstkoers


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ