Unilever | Geruststellende tradingupdate voor consumentengoederenproducent
De beperkte tradingupdate van de producent van consumentengoederen had enkel betrekking op de omzet. Voor een meer gedetailleerd zicht op de marges en het nettoresultaat is het wachten tot de halfjaarcijfers van 25 juli.
De omzet steeg in het eerste kwartaal met 7% naar €14,8 mrd. De onderliggende omzetgroei, die rekening houdt met het afstoten van enkele kleinere bedrijfsonderdelen en nadelige valuta-effecten, bedroeg 10,5%. Personal Care kon het hoogste groeicijfer voorleggen (+12,7%) en is ook de grootste afdeling met een omzet van €3,4 mrd. Nutrition is ongeveer even groot en scoorde met een groei van 11,9% ook boven het groepsgemiddelde.
Weer hogere marges in H2
De verkoopvolumes bleven op jaarbasis nagenoeg gelijk (-0,2%), maar dit werd ruim gecompenseerd door prijsverhogingen van gemiddeld 10,7%. Dit is een aanzienlijke verbetering tegenover het vierde kwartaal toen de volumes met 3,6% daalden. De strategie van Unilever om zich te concentreren op de sterke merken met een omzet van meer dan €1 mrd op jaarbasis werpt vruchten af.
Advies aandeel op ‘kopen’
De kosteninflatie zal in de eerste jaarhelft hoog blijven maar Unilever verwacht beterschap in de tweede jaarhelft. Unilever mikt voor het eerste semester op een operationele marge van 16%, maar ziet deze in de tweede jaarhelft iets hoger uitkomen. Het kwartaaldividend blijft ongewijzigd op €0,4268, goed voor een rendement van 3,4%. De derde tranche van het programma voor aandeleninkopen, waarmee €750 mln gemoeid is, werd op 17 maart begonnen en wordt afgerond voor 23 juli.
In een recessiescenario hebben defensieve sectoren als consumentengoederen een streepje voor. Tegen 19 keer de verwachte winst is het aandeel Unilever goedkoper dan Nestlé en Procter & Gamble, die bovendien een lager dividendrendement hebben. Het advies blijft ‘kopen’.