Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Koen Lauwers, 3 mei 2023 15:23

Unilever | Geruststellende tradingupdate voor consumentengoederenproducent

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever slaagde er in om de hogere kosten om te zetten naar prijsverhogingen zonder dat dit van invloed was op de verkoopvolumes.

De beperkte tradingupdate van de producent van consumentengoederen had enkel betrekking op de omzet. Voor een meer gedetailleerd zicht op de marges en het nettoresultaat is het wachten tot de halfjaarcijfers van 25 juli.

De omzet steeg in het eerste kwartaal met 7% naar €14,8 mrd. De onderliggende omzetgroei, die rekening houdt met het afstoten van enkele kleinere bedrijfsonderdelen en nadelige valuta-effecten, bedroeg 10,5%. Personal Care kon het hoogste groeicijfer voorleggen (+12,7%) en is ook de grootste afdeling met een omzet van €3,4 mrd. Nutrition is ongeveer even groot en scoorde met een groei van 11,9% ook boven het groepsgemiddelde.

Weer hogere marges in H2

De verkoopvolumes bleven op jaarbasis nagenoeg gelijk (-0,2%), maar dit werd ruim gecompenseerd door prijsverhogingen van gemiddeld 10,7%. Dit is een aanzienlijke verbetering tegenover het vierde kwartaal toen de volumes met 3,6% daalden. De strategie van Unilever om zich te concentreren op de sterke merken met een omzet van meer dan €1 mrd op jaarbasis werpt vruchten af.

Advies aandeel op ‘kopen’

De kosteninflatie zal in de eerste jaarhelft hoog blijven maar Unilever verwacht beterschap in de tweede jaarhelft. Unilever mikt voor het eerste semester op een operationele marge van 16%, maar ziet deze in de tweede jaarhelft iets hoger uitkomen. Het kwartaaldividend blijft ongewijzigd op €0,4268, goed voor een rendement van 3,4%. De derde tranche van het programma voor aandeleninkopen, waarmee €750 mln gemoeid is, werd op 17 maart begonnen en wordt afgerond voor 23 juli.

In een recessiescenario hebben defensieve sectoren als consumentengoederen een streepje voor. Tegen 19 keer de verwachte winst is het aandeel Unilever goedkoper dan Nestlé en Procter & Gamble, die bovendien een lager dividendrendement hebben. Het advies blijft ‘kopen’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ