Bernstein Research | Unilever is weer koopwaardig
Unilever staat vooral onder druk door de hogere grondstoffenprijzen, aldus Bernstein Research.
Het Nederlands-Britse Unilever is een van ‘s werelds grootste producenten van verpakte consumentengoederen. De jaaromzet is circa €55 mrd. De onderneming is een fusieproduct van een Nederlands en een Brits bedrijf.
Het productenpakket bestaat uit voedsel (23% van de omzet), ijs en drank (20%), huishoudproducten (19%) en persoonlijke verzorgingsartikelen (38%). Tot het productpalet behoren consumptie-ijs, thee, margarine, spreads, zeep-, wasmiddelen, deodorant, tandpasta en huidproducten. Bij ijs is het bedrijf leidend.
Unilever schuift de laatste tijd op naar segmenten als huidverzorging omdat de marges daar hoger en de groeimogelijkheden groter zijn. Bij die heroriëntatie hoort ook een evaluatie van de rendementen en groeimogelijkheden van de van oudsher geproduceerde producten, en hun voortbestaan onder de Unilevervlag is niet zeker. Zo trok Unilever zich enige tijd geleden terug uit de wasmiddelenmarkt in de VS.
Van de omzet wordt 25% behaald in Europa, 18% in de VS en 57% in de opkomende markten. Het fusiebedrijf kent een beursnotering in Nederland en het VK.
Unilever staat vooral onder druk door de hogere grondstoffenprijzen, aldus Bernstein Research.
De enige Nederlandse dividendaristocraat presenteerde uitstekende cijfers en verhoogt de omzetverwachting voor de rest dit jaar.
Unilever opende dinsdag ruim 7% hoger, op het nieuws dat de activistische aandeelhouder Nelson Peltz een plek krijgt in de raad van bestuur.