Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 30 okt 2019 17:57

L’Oréal blijft succesverhaal

0 0 Leestijd ongeveer

De luxe cosmetica groeit veel sneller dan de gewone cosmetica en L'Oréal speelt daar goed op in. De margevriendelijke digitale verkoop steeg sterk. En de koers ook.  

Haarverzorging, haarkleuring, huidverzorging, geuren en make-up, dat zijn de vijf productcategorieën cosmetica die  L’Oréal aanbiedt. Over het derde kwartaal wist het Franse cosmeticabedrijf de omzet met 11% te verhogen, naar €7,2 mrd. De autonome groei kwam uit op 7,8%. Daarmee overtreft het bedrijf de marktgroei van 5-6%. Binnen de productcategorieën zit de grootste groei in het duurdere segment. Die zijn samengevoegd in de divisies L’Oréal Luxe en Active Cosmetics.

De autonome omzetgroei in de eerstgenoemde divisie nam in het derde kwartaal toe met 13,8%. De omzet ervan beslaat 38% van de totale omzet. Bij Active Cosmetics was de autonome kwartaalgroei 14,2%. Deze divisie beslaat ruim 8% van de totale omzet. De autonome groeicijfers bij de divisies Professional Products (voor kappers) en Consumer Products waren respectievelijk 3,9% en 2,7%.

Regionale spreiding en groei van L’Oréal

De grote groei komt, net als bij luxe-consumptiegoederenbedrijven LVMH en Kering en concurrent Estée Lauder, vooral uit Azië Pacific. De autonome omzet steeg er met 22,6%, met China als grootste groeier. De omzet kwam in Azië Pacific met bijna €2,3 mrd uit op uit circa 32% van de totale omzet.

De digitale verkoop steeg met 47,5% en bedraagt nu 13,5% van de totale omzet. Die is vooral groot in groeigebied China. De andere autonome groeiregio was Oost-Europa (+12,8%). Daar bleven West-Europa (+3,2%) en vooral Noord-Amerika (-1,3%) ver bij achter.

Koers L’Oreal op all time high

Met 7,8% was de totale autonome groei niet eens zoveel hoger dan eerder in het jaar (+7,3%). Uit de stijging van de aandelenkoers bleek echter dat beleggers het benauwd hebben gehad vanwege de geopolitieke ontwikkelingen rond China (handelsconflict en Hongkong). Het bedrijf zette echter een eerder ingezette versnelling van de groei voort. De groei in de hogere-margeproducten, met ook de toename van de margevriendelijke internetverkopen, beloven veel voor de nabije toekomst.

Mijn verwachting is dat de groei zoals ik die heb beschreven, voorlopig zal doorgaan, met toenemende winstgroei en stijgende dividenden tot gevolg. De k/w van 33,5 is echter zo veeleisend dat ik toch mijn houdadvies handhaaf.

Derdekwartaalomzet
In € mln 2019 2018
West-Europa 1929 1856
Noord-Amerika 1895 1821
Nieuwe markten 3360 2797

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ