P&G | Floreren mede door corona
Procter & Gamble, de producent van consumentengoederen, profiteert van de lockdowns doordat mensen meer thuis hebben gezeten voor hun werk of juist doordat zij werkloos werden. Vooral de divisies Fabric & Home Care (schoonmaakmiddelen) en Family Care (toilet- en keukenpapier) hebben geprofiteerd doordat mensen meer aandacht hebben besteed aan thuishygiëne.
Daar komt nog bij dat consumenten in tijden van onzekerheid de neiging hebben terug te grijpen op het vertrouwde. Zij kopen dan vaker de bekende merken. Voorafgaand aan de coronacrisis hadden Procter & Gamble en zijn sectorgenoten op deelmarkten meer concurrentie van innovatieve nieuwe bedrijven.
Innovatie bij Procter & Gamble
Procter & Gamble was jarenlang een traag groeiend bedrijf, maar heeft in 2017/18 een omslag gemaakt door zich op een beperkter aantal producten te richten en meer aandacht te besteden aan productiviteit en innovatie. Dat resulteerde in 2018/19 in een autonome omzetgroei van 5% en in het afgelopen boekjaar 2019/20 (tot en met 30 juni) van 6%. In Europa (22% van de omzet) was eind 2019/20 bij sommige producten sprake van autonome daling door het opmaken van de voorraden.
Maar de veel grotere Noord-Amerikaanse thuismarkt (47%) presteerde goed en in China, met 9% de tweede markt, trad in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar fors herstel op. Vooral door de omzetgroei – van $67,7 mrd naar $71 mrd – steeg de nettowinst per aandeel (het kerncijfer exclusief een grote afschrijving van circa $9 mrd bij Gillette in 2019) met 13%, naar $5,13.
Advies
Bij een normalisering van het dagelijks leven verwacht ik dat de bovenvermelde grote groei van sommige divisies wat minder wordt vanwege het opmaken van de gehamsterde voorraden en doordat consumenten weer vaker naar hun werkplek gaan. Anderzijds zal het opraken van de hamstervoorraden ook omzetstimulerend werken.
De groei zal daardoor per saldo iets vertragen (zie het kader). Maar sommige voordelen, zoals de waardering van de bekende merken, zal toch blijven. Daardoor verwacht ik voor Procter & Gamble een goed nieuw boekjaar 2020/21 en handhaaf bij een k/w van 26 het koopadvies.
Tot nu toe zijn er dus ook positieve wisselkoerseffecten; producten in euro’s leveren nu meer winst in dollars op. Door een kleine efficiencywinst zal de nettowinst per aandeel (het kerncijfer) met 3 tot 7% toenemen. Het bedrijf denkt voor $6-8 mrd aan aandelen in te kopen. Dat is bij de huidige koers circa 3% van de uitstaande aandelen.
Jaarcijfers | |||||
In mrd $ | 2019/20 | 2018/19 | |||
Omzet | 71,0 | 67,7 | |||
Operationeel resultaat | 15,7 | 5,5 | |||
Nettowinst per aandeel | $5,13 | $1,45 |