Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 7 sep 2020 15:12

P&G | Floreren mede door corona

0 0 Leestijd ongeveer

Procter & Gamble is een bedrijf dat door zijn productaanbod juist goed door de coronacrisis laveert. Dat gaf een impuls aan de jaaromzet en de winst, maar die is voor een deel eenmalig.

Procter & Gamble, de producent van consumentengoederen, profiteert van de lockdowns doordat mensen meer thuis hebben gezeten voor hun werk of juist doordat zij werkloos werden. Vooral de divisies Fabric & Home Care (schoonmaakmiddelen) en Family Care (toilet- en keukenpapier) hebben geprofiteerd doordat mensen meer aandacht hebben besteed aan thuishygiëne.

Daar komt nog bij dat consumenten in tijden van onzekerheid de neiging hebben terug te grijpen op het vertrouwde. Zij kopen dan vaker de bekende merken. Voorafgaand aan de coronacrisis hadden Procter & Gamble en zijn sectorgenoten op deelmarkten meer concurrentie van innovatieve nieuwe bedrijven.

Innovatie bij Procter & Gamble

Procter & Gamble was jarenlang een traag groeiend bedrijf, maar heeft in 2017/18 een omslag gemaakt door zich op een beperkter aantal producten te richten en meer aandacht te besteden aan productiviteit en innovatie. Dat resulteerde in 2018/19 in een autonome omzetgroei van 5% en in het afgelopen boekjaar 2019/20 (tot en met 30 juni) van 6%. In Europa (22% van de omzet) was eind 2019/20 bij sommige producten sprake van autonome daling door het opmaken van de voorraden.

Maar de veel grotere Noord-Amerikaanse thuismarkt (47%) presteerde goed en in China, met 9% de tweede markt, trad in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar fors herstel op. Vooral door de omzetgroei – van $67,7 mrd naar $71 mrd – steeg de nettowinst per aandeel (het kerncijfer exclusief een grote afschrijving van circa $9 mrd bij Gillette in 2019) met 13%, naar $5,13.

Advies

Bij een normalisering van het dagelijks leven verwacht ik dat de bovenvermelde grote groei van sommige divisies wat minder wordt vanwege het opmaken van de gehamsterde voorraden en doordat consumenten weer vaker naar hun werkplek gaan. Anderzijds zal het opraken van de hamstervoorraden ook omzetstimulerend werken.

De groei zal daardoor per saldo iets vertragen (zie het kader). Maar sommige voordelen, zoals de waardering van de bekende merken, zal toch blijven. Daardoor verwacht ik voor Procter & Gamble een goed nieuw boekjaar 2020/21 en handhaaf bij een k/w van 26 het koopadvies.

Verwachtingen voor boekjaar 2020/21
Procter & Gamble verwacht voor 2020/21 een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, tegen 6% in 2019/20. Zonder nieuwe coronagolf zal het hamstereffect (eerst meer kopen en daarna de voorraden opmaken) verdwijnen. De gerapporteerde omzetgroei wordt 1 tot 3%, bij een negatief effect van de wisselkoersen. Vooralsnog wordt de dollar echter zwakker tegenover sommige valuta’s.

Tot nu toe zijn er dus ook positieve wisselkoerseffecten; producten in euro’s leveren nu meer winst in dollars op.  Door een kleine efficiencywinst zal de nettowinst per aandeel (het kerncijfer) met 3 tot 7% toenemen. Het bedrijf denkt voor $6-8 mrd aan aandelen in te kopen. Dat is bij de huidige koers circa 3% van de uitstaande aandelen.

 

Jaarcijfers
In mrd $ 2019/20 2018/19
Omzet 71,0 67,7
Operationeel resultaat 15,7 5,5
Nettowinst per aandeel $5,13 $1,45

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ