Blik op dividend | Aristocrats VS blijven verhogen
We zitten volop in het Europese dividendseizoen, maar er is weinig nieuws van eigen bodem. In de Verenigde Staten verhoogden enkele bekende namen recent nog het dividend.
Procter & Gamble is een groot Amerikaans bedrijf dat is genoteerd in New York en een jaaromzet heeft van $65 mrd. Het bedrijf kampt met te grote schaalomvang en te veel verschillende activiteiten en is daarom aan het saneren. Onder meer de omvangrijke activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging (inclusief schoonheids- en haarproducten) zijn al verkocht. Duracell (batterijen) en de diervoedingsactiviteiten gingen de persoonlijke verzorging voor. De omzet is daardoor de laatste jaren lager geworden.
De resterende activiteiten beslaan Scheren en Gezondheid, met elk ongeveer 10% van de omzet. Schoonmaak, met onder meer zeep, en Baby-, Dames- en Familieverzorging vormen met respectievelijk 30 en 25% de belangrijkste resterende divisies. De activiteiten kennen met bijna 20% relatief hoge marges.
Een probleem is dat de omzet van het bedrijf, meer dan die van de concurrentie, afkomstig is uit de ontwikkelde markten, waar de omzetgroei veelal lager is dan in de opkomende markten. Noord-Amerika beslaat 45% van de omzet, Europa bijna 30%.
We zitten volop in het Europese dividendseizoen, maar er is weinig nieuws van eigen bodem. In de Verenigde Staten verhoogden enkele bekende namen recent nog het dividend.
Jarenlang profiteerde de Nederlandse consument van de supermarktoorlog. Maar door slechte oogsten en de échte oorlog in Oekraïne zijn andere regels gaan gelden. De meest recente cijfers van voedingsmiddelenproducenten en retailers wijzen op dalende marges.
Een snellere omzetgroei gaat bij Procter & Gamble door hogere kosten nauwelijks doorwerken in de winst. Het lijkt daardoor onwaarschijnlijk dat de flinke waardering van het aandeel nog oploopt.