Procter & Gamble maakt schone winst
Drie divisies van Procter & Gamble maken producten die in het huidige tijdperk gewild zijn. Het gaat onder meer om mondverzorging (Health Care), schoonmaakmiddelen (Fabric & Home) en om papierwaren voor de hygiënische verzorging (Baby, Feminine & Family Care). De divisies ervaarden in de coronacrisis een hamsterwoede.
Die hamsterwoede resulteerde bij de drie divisies in een autonome omzetstijging van respectievelijk 9, 10 en 7%. De gerapporteerde totaalomzet steeg met van 5%, naar $ 17,2 mrd. De divisies Beauty en Grooming drukten de groei. Door een grotere kostenefficiency nam het operationeel resultaat met 7% toe, tot $3,5 mrd. De nettowinst groeide met 6%, naar $2,9 mrd.
Advies voor Procter & Gamble
Dit derde kwartaal was exceptioneel door de hamsterwoede. Het bedrijf verwacht voor het hele jaar een omzettoename van 3-4%. Procter & Gamble is terecht voorzichtig vanwege een verwachte duurdere dollar en de huidige lockdowns. Na drie kwartalen staat de omzet op +5%. Ik heb een koopadvies voor het aandeel staan en ben daar bij een k/w van 24,3 tevreden mee.