Eerst schieten, dan vragen stellen
AB Inbev, Airbus, Kering, uitgever Pearson, Twitter, BMW, cateraar Compass Group en nutsbedrijf Eon hebben de afgelopen weken allemaal gewaarschuwd dat omzet en/of winst lager zullen zijn als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. De onheilstijdingen zullen niet stoppen bij deze groep, er komen ongetwijfeld nog talloze bedrijven met soortgelijke mededelingen naar buiten. De koersen zijn daar in sommige gevallen al flink op vooruit gelopen. Dat is geen ongebruikelijke gang van zaken, stelt UBS, dat het verloop van koersen, winsten en koers-winstverhoudingen tijdens perioden van economische teruggang onderzocht.
De koers-winstverhouding is volgens de bank het eerste ‘slachtoffer’ van een (vrees voor een) recessie. Dat komt omdat de koersen dan onderuit gaan, maar de winsten en winstverwachtingen nog niet dalen. Dat patroon deed zich zowel in 2000-2003, 2007-2009 als in 2011-2012 op de Europese aandelenmarkt voor, aldus de bank. Pas tien tot twaalf weken nadat de koers-winstverhoudingen en de koersen zijn gedaald, vallen ook de winst(verwachting)en terug. De beurs probeert dan ook te anticiperen op de winstdalingen, stelt Société Générale. Dus eerst schieten, dan vragen.
Ongebruikelijk
UBS berekende dat de koers-winstverhouding van de MSCI Europe Index vanaf de top van 19 februari met een ongebruikelijk hoge snelheid ruim 35% is gedaald. De bank verwacht dat de winst per aandeel van de bedrijven uit de MSCI Europe Index dit jaar met 33% zal dalen. Dat is ongeveer gelijk aan de gemiddelde daling van de laatste drie recessies in de eurozone. Dat aandelen net zo hard dalen als de winsten in een enkel jaar is best opmerkelijk, vindt Société Générale. In theorie worden immers álle toekomstige cash flows in de beurskoers verdisconteerd.
Zelfs wanneer een bedrijf door de coronacrisis een heel jaar aan winst kwijt speelt, dan is dat nog geen reden om een aandeel 40% of 50% af te waarderen, stelt de bank. Een dergelijke afwaardering is alleen passend wanneer de verdiencapaciteit van een bedrijf permanent is aangetast. Een overreactie van beleggers op een winstdaling op een relatief korte termijn als een jaar biedt volgens Société Générale kansen voor beleggers. Dit is de reden waarom wij deze en vorige week stresstesten op de verdiencapaciteit, solvabiliteit en liquiditeit van Nederlandse en internationale hebben uitgevoerd.
Koopjes
Het is uiteraard extreem lastig om te bepalen wanneer de markt de bodem heeft bereikt, weet ook UBS. Het is in ieder geval niet verstandig om te wachten totdat de winstprognoses van analisten weer opwaarts worden bijgesteld. Volgens UBS worden de winstverwachtingen gemiddeld pas tien weken na het bereiken van de bodem in de markt weer naar boven aangepast. In die tien weken is de markt dan (gemiddeld) alweer met 24% gestegen. De aandelenmarkt loopt immers niet alleen vooruit op winstdalingen maar ook op winstherstel, stelt Société Générale. Aandelen waarvan de waardering het hardst is gedaald bieden beleggers een veiligheidsmarge voor het geval de beurs en winsten toch nog verder dalen. Daarom heeft Société Générale in het huidige klimaat een voorkeur voor lager gewaardeerde aandelen.
Zelfs sommige kwalitatief sterke aandelen worden weer tegen aantrekkelijker waardering verhandeld. De bank noemt onder meer Intel en Johnson & Johnson, waarvan de huidige koers-winstverhoudingen op het niveau van november 2008 en oktober 2011 liggen, als voorbeeld. De waardering van andere, fraaie, aandelen als L’Oréal, Microsoft, LVMH en Air Liquide liggen daar helaas nog ver boven, zo berekende Société Générale. Deze aandelen zijn wel goedkoper maar misschien nog geen èchte koopjes geworden.