AB InBev | Brouwer verdrinkt niet in marketingfiasco
Marketing kan verkoopcijfers opkrikken, maar ze ook doen kelderen, zoals de bierreus in de VS blijft ondervinden. Maar de jaarprognose blijft andermaal overeind.
Bierbrouwer AB Inbev is aan Euronext Brussel genoteerd. Het bedrijf is een product van overname na overname, en momenteel bezet het met een marktaandeel van ongeveer 45% de nummer-1 positie in de mondiale biermarkt. De laatste loot aan de tak was de nummer-2 van de mondiale biermarkt, SABMiller (15%). De biermarkt is een zeer geconsolideerde markt als van het thuis gebrouwen bier wordt afgezien.
AB Inbev heeft een jaaromzet van ongeveer $57 mrd, waarvan ruim 20% in Noord-Amerika wordt verkocht. Voorts zijn er grote activiteiten in Brazilië en Mexico (ruim 40%). AB Inbev is in de VS, Brazilië en Mexico marktleider.
Door efficiënte productie en distributie werden marges van 40 tot 50% behaald, en dat onderscheidt AB Inbev van concurrent Heineken. De overname van SAB Miller, dat evenals Heineken in veel landen actief is, zal de marges van AB Inbev aanzienlijk verlagen. De brouwer kent een kleine omzet in andere dranken.
Marketing kan verkoopcijfers opkrikken, maar ze ook doen kelderen, zoals de bierreus in de VS blijft ondervinden. Maar de jaarprognose blijft andermaal overeind.
AB InBev beleefde een marketingfiasco in de Verenigde Staten, maar dankzij Midden-Amerika houdt de bierbrouwer goed stand. De jaarprognose gaat niet op de schop.
Morningstar vindt dat beleggers onnodig pessimistisch zijn over AB InBev.