Abrdn | Sterk luchtje aan cosmetica
Abrdn adviseert in cosmetica verder te kijken dan alleen de luxere merken. Niet alleen zit er groeipotentieel in de relatief kleinere bedrijven, maar ze worden ook gezien als defensieve belegging door de analist.
LVMH, is een mondiaal opererende Franse luxegoederenproducent en -verkoper die is genoteerd aan de Parijse beurs. De verkoop gebeurt via algemene winkels (wholesale) en eigen winkels (retail).
Het assortiment is divers en bestaat uit mode (kleding en leerproducten, inclusief tassen) met 35% van de omzet, wijn en sterke drank (cognac) met 12%, parfums en cosmetica met 12% en horloges en sieraden met 10%. Het bedrijf heeft ook verkooppunten op vliegvelden en in passagiersschepen (selective retailing) met 30% van de omzet.
De marge op de producten is met 20% hoog. De jaaromzet van €40 mrd wordt vooral behaald in Azië (35%), de VS (25%) en Europa (30%). LVMH heeft een grootaandeelhouder in Groupe Arnault. Die is tevens grootaandeelhouder in Dior.
Abrdn adviseert in cosmetica verder te kijken dan alleen de luxere merken. Niet alleen zit er groeipotentieel in de relatief kleinere bedrijven, maar ze worden ook gezien als defensieve belegging door de analist.
Het Franse luxeconcern LVMH bleef ook in het tweede kwartaal goed groeien. Tegenover een verrassende verkoopdaling in de VS stond een voortgaand sterk herstel in China.
Met een verbluffend sterke kwartaalupdate doorbrak LVMH als eerste Europees beursgenoteerd bedrijf ooit de kaap van $500 mrd. Desondanks is het aandeel nog steeds niet te duur.