LVMH | Luxe-aandeel stijgt tot nog grotere hoogtes
Een positieve koersreactie voor het aandeel LVMH bleef door marktanticipatie uit. Maar de cijfers bevestigen dat luxemerken het minst gevoelig zijn voor recessies.
LVMH, is een mondiaal opererende Franse luxegoederenproducent en -verkoper die is genoteerd aan de Parijse beurs. De verkoop gebeurt via algemene winkels (wholesale) en eigen winkels (retail).
Het assortiment is divers en bestaat uit mode (kleding en leerproducten, inclusief tassen) met 35% van de omzet, wijn en sterke drank (cognac) met 12%, parfums en cosmetica met 12% en horloges en sieraden met 10%. Het bedrijf heeft ook verkooppunten op vliegvelden en in passagiersschepen (selective retailing) met 30% van de omzet.
De marge op de producten is met 20% hoog. De jaaromzet van €40 mrd wordt vooral behaald in Azië (35%), de VS (25%) en Europa (30%). LVMH heeft een grootaandeelhouder in Groupe Arnault. Die is tevens grootaandeelhouder in Dior.
Een positieve koersreactie voor het aandeel LVMH bleef door marktanticipatie uit. Maar de cijfers bevestigen dat luxemerken het minst gevoelig zijn voor recessies.
Aangevoerd door de meer cyclische aandelen die in 2022 keihard onderuit gingen, is de Dividendportefeuille het nieuwe jaar sterk gestart. Met name door drie grote winnaars.
De torenhoge inflatie holt de koopkracht uit en doorgaans wordt het snelst bespaard op de minst noodzakelijke behoeftes. Wat is het effect op de Franse luxe-gigant LVMH?