LVMH handhaaft de hoge groei
De vraag rond de jaarcijfers van het Franse bedrijf LVMH was of de jaaromzet geleden had onder de onlusten in Hongkong, de eerste griepberichten uit China en de BTW-verhoging in Japan. Het antwoord is ‘ja’. Maar de gevolgen waren niet groot. De griepuitbraak werd pas groot nieuws in januari en de Japanse BTW-verhoging in oktober had in het kwartaal ervoor juist de omzetgroei gestimuleerd.
Hongkong zal vooral effect hebben gehad bij de Horloges en Juwelen, want voor de afzet van die producten is het een belangrijke markt. De autonome omzet ervan steeg in 2018 met 12% en in 2019 met 3%. Die lagere groei werd vooral gecompenseerd door Mode en Leerproducten, dat met 17% autonoom bijzonder snel groeide. Het is bovendien de grootste divisie van het bedrijf. De gewone omzet nam met 15% toe, tot €46,8 mrd. Dat was 10% in 2018. Van de groei nam in beide jaren Azië (exclusief Japan) het leeuwendeel voor zijn rekening met autonoom 15% in 2018 en 14% in 2019.
Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat nam eveneens met 15% toe, naar €11,5 mrd. Bijna alle stijging was het gevolg van een beter operationeel resultaat bij Mode en Leerproducten: €1,4 mrd van de €1,5 mrd. Dat wordt een punt van mijn aandacht. De eigen verkoop via winkels (de divisie Selective Retailing) kon de omzetgroei van 8% niet omzetten in een hoger operationeel resultaat (+1%). Dat is ook een invloed van de ontwikkelingen in het Verre Oosten. De digitalisering van de samenleving laat zich bij deze divisie vanzelfsprekend ook het meeste voelen. De nettowinst nam met 13% toe, tot €7,2 mrd.
Al met al zit er wat scheefgroei bij de ontwikkelingen bij LVMH. Bovendien zal de griep met zijn tijdelijke reisbeperkingen in 2020 enige invloed hebben op de omzetgroei. Desalniettemin handhaaf ik vanwege de groeicijfers bij een k/w van 25,5 het koopadvies.