Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 29 jan 2020 16:07

LVMH handhaaft de hoge groei

0 0 Leestijd ongeveer

De Franse LVMH rapporteerde andermaal een stevige groei. Het aandeel staat momenteel onder koersdruk vanwege de virusuitbraak in China. Dit is waarschijnlijk van tijdelijke aard.

De vraag rond de jaarcijfers van het Franse bedrijf LVMH was of de jaaromzet geleden had onder de onlusten in Hongkong, de eerste griepberichten uit China en de BTW-verhoging in Japan. Het antwoord is ‘ja’. Maar de gevolgen waren niet groot. De griepuitbraak werd pas groot nieuws in januari en de Japanse BTW-verhoging in oktober had in het kwartaal ervoor juist de omzetgroei gestimuleerd.

Hongkong zal vooral effect hebben gehad bij de Horloges en Juwelen, want voor de afzet van die producten is het een belangrijke markt.  De autonome omzet ervan steeg in 2018 met 12% en in 2019 met 3%. Die lagere groei werd vooral gecompenseerd door Mode en Leerproducten, dat met 17% autonoom bijzonder snel groeide. Het is bovendien de grootste divisie van het bedrijf. De gewone omzet nam met 15% toe, tot €46,8 mrd. Dat was 10% in 2018. Van de groei nam in  beide jaren Azië (exclusief Japan) het leeuwendeel voor zijn rekening met autonoom 15% in 2018 en 14% in 2019.

Operationeel resultaat

Het operationeel resultaat nam eveneens met 15% toe, naar €11,5 mrd. Bijna alle stijging was het gevolg van een beter operationeel resultaat bij Mode en Leerproducten: €1,4 mrd van de €1,5 mrd. Dat wordt een punt van mijn aandacht. De eigen verkoop via winkels (de divisie Selective Retailing) kon de omzetgroei van 8% niet omzetten in een hoger operationeel resultaat (+1%). Dat is ook een invloed van de ontwikkelingen in het Verre Oosten. De digitalisering van de samenleving laat zich bij deze divisie vanzelfsprekend ook het meeste voelen. De nettowinst nam met 13% toe, tot €7,2 mrd.

Al met al zit er wat scheefgroei bij de ontwikkelingen bij LVMH. Bovendien zal de griep met zijn tijdelijke reisbeperkingen in  2020 enige invloed hebben op de omzetgroei. Desalniettemin handhaaf ik vanwege de groeicijfers bij een k/w van 25,5 het koopadvies.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ