LVMH groeit met dubbele cijfers
LVMH meldde over de eerste negen maanden van 2019 een autonome omzetgroei van 11%. Na een halfjaar was dat nog 12%. De lichte daling kwam door de divisie Parfums & Cosmetica, die in het derde kwartaal ‘slechts’ met 7% steeg. Bij Selective Retailing – winkels in toeristengebieden en op vliegvelden – was de autonome kwartaalgroei 4%. Dat was aanzienlijk minder dan de 8% over het eerste halfjaar. Hier speelde de gespannen politieke situatie in Hongkong mee.
Versnelling
Bij de andere divisies, Wijnen en Sterke Drank, Mode & Leer en Horloges & Juwelen, was juist sprake van een groeiversnelling. Bij Mode & Leer kwam de autonome groei zelfs uit op een zeer hoge 19%, tegenover 18% over het eerste halfjaar.
De totale autonome omzetgroei van 11% was hoger dan de door de analisten verwachte 8,3-10%. Die verrassing zat vooral bij Mode & Leer die boven verwachting (13-17% hoger) presteerde en ook bij de wijn- en sterkedrankenverkopen die met +7% aan de bovenkant van de verwachting (4-7%) stegen. Ook de juwelen van Bulgari verkochten goed.
De goede prestaties werden in veel landen geleverd. Zo meldde het bedrijf dat naast verkoopgrootmacht China ook Europa en de VS goede omzetgroei hadden laten zien. Naar verwachting is dat ook het geval in Japan, waar per 1 oktober een omzetbelastingverhoging is doorgevoerd. Dat zal de verkopen voorafgaande aan die datum hebben gestimuleerd.
Advies voor LVMH
Het Franse bedrijf is in staat om via innovatie en geografische expansie de groei er stevig in te houden. Het imago van de merken die LVMH voert is sterk. Het bedrijf weet ook steeds meer merken krachtiger te maken, zoals nieuwe producten van Fendi, Celine en Givenchy, naast de producten van de leidende merken Louis Vuitton, Dior en Hennesy-cognac.
De sterke merken zullen voorlopig wel populair blijven. Ik verwacht daarom dat LVMH bovengemiddeld blijft groeien, wat weer hoge uitgaven mogelijk maakt gericht op toekomstige groei. Bij een k/w van 25,8 en de sterke groei blijf ik bij ‘kopen’.