Commentaar: meer dan winst alleen
Zoals gebruikelijk wisten de meeste bedrijven de winstverwachtingen van analisten te overtreffen, zo berekende Société Générale. Wel waarschuwt de bank dat vooral in de VS de winstverwachtingen voor volgend jaar te optimistisch zijn. Uit data van indexaanbieder Standard & Poor’s blijkt dat analisten voor 2020 een groei van 12% van de winst per aandeel verwachten voor de bedrijven uit de S&P500 Index. Zoals gebruikelijk zal die winstverwachting de komende maanden worden verlaagd. Net zoals dat de afgelopen maanden al met de winstverwachting voor het derde kwartaal van dit jaar is gebeurd. Eind vorig jaar gingen analisten nog uit van een winst per aandeel van $44,28 voor de bedrijven uit de S&P500. Voortschrijdend inzicht heeft voor een verlaging van deze winstverwachting met ruim 7% gezorgd, tot $41,12. Een winstverwachting die vermoedelijk dan wel weer nipt door bedrijven overtroffen zal worden.
Cashflow
Zelfs voor wie geen genoeg kan krijgen van de driemaandelijkse rituele winstcijferdans, loont het toch om verder te kijken dan alleen de winstcijfers. Vooral naar het cashflowoverzicht, zoals collega Hildo Laman heeft gedaan in het omslagartikel van deze week. Een analyse van het cashflowoverzicht biedt extra inzicht in de financiële prestaties van een bedrijf. Toen collega Menno van Hoven en ik medio vorig jaar de Hoogdividendportefeuille samenstelden, kwam AB InBev op onze radar. Het dividendrendement van de bierbrouwer bedroeg destijds meer dan 4%. Het cashflowoverzicht maakte ons echter duidelijk dat het dividend niet houdbaar was. In oktober 2018 halveerde AB InBev dan ook het interimdividend en in februari van dit jaar ook nog eens het slotdividend.
Het cashflowoverzicht zou ook minder makkelijk te manipuleren zijn dan de nettowinst. Niet voor niets luidt een bekend gezegde op Wall Street ‘cash is een feit, winst is een mening’. Dat is misschien waar, maar helaas is ook het cashflowoverzicht niet vrij van misbruik en manipulatie. In het boek Financial Shenanigans (‘financiële foefjes’) van Howard Schilit en Jeremy Perler worden verschillende methoden genoemd. Zoals het opblazen van de operationele cashflow met opbrengsten van desinvesteringen of het verschuiven van operationele cash-outflows naar het investeringsdeel van het cashflowoverzicht.
Al dit mogelijke gesjoemel neemt echter niet weg dat meer aandacht voor de cashflow van bedrijven beleggers wel degelijk kan helpen betere beslissingen te nemen.