HSBC blijft geloven in de momentumstrategie, maar weet niet precies waarom
Momentum is een van de meest opmerkelijke en belangrijke fenomenen op de financiële markten, vindt HSBC. De definitie ervan is simpel. Alle beleggingen die over een bepaalde periode – liefst vijftig dagen tot hooguit een jaar – zijn gestegen en vervolgens verder stijgen, hebben ‘momentum’. Net als beleggingen die dalen om vervolgens nog verder te dalen.
Het bijzondere aan de momentum-strategie is dat deze al meer dan tweehonderd jaar werkt en dan ook nog eens voor verschillende beleggingscategorieën. Volgens HSBC wordt het gedrag van beleggers in meerdere onderzoeken aangevoerd als verklaring voor het aanhoudende succes van de momentum-strategie. Zo zouden beleggers meer waarde hechten aan nieuws dat hun bestaande opinie bevestigt en zouden zij te sterk reageren op goed nieuws. HSBC twijfelt aan die verklaring. Momentum werkt immers al 215 jaar en in die tijd is het gedrag van beleggers – bijvoorbeeld door de invloed van algoritmes – toch wel veranderd.
Succesvol
Een andere verklaring is dat momentum-beleggers extra risico lopen en daarvoor gecompenseerd moeten worden met een hoger rendement. Ook die verklaring houdt volgens HSBC geen stand. Momentum-beleggingen presteren namelijk soms zelfs beter dan de beurs als geheel tijdens zware koersdalingen.
Misschien is het gebrek aan een allesomvattende verklaring wel de reden dat de momentum-strategie nog steeds succesvol is. Op dit moment laten Amerikaanse aandelen, Amerikaanse highyieldleningen en olie het sterkste positieve momentum zien. Japanse aandelen, aandelen uit opkomende landen en Italiaanse staatsobligaties hebben daarentegen een zwak momentum, waarschuwt HSBC.