Hogere omzet Alphabet, maar kosten stijgen sneller
Alphabet heerst nog altijd op de digitale advertentiemarkt. Het bedrijf heeft in het vierde kwartaal een omzet geboekt van $39,3 mrd, een stijging van 21,5% ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst is ook toegenomen, naar $8,9 mrd. Een jaar eerder werd er nog verlies geboekt, maar dat was het gevolg van een belastingherziening.
De hogere winst werd vooral veroorzaakt door boekwinsten op de beleggingsportefeuille. De operationele winstgevendheid in het vierde kwartaal was minder gunstig. Hogere kosten eisten hier hun tol. De directe kosten zijn met 25,6% gestegen. Onderzoek en ontwikkeling kostten zelfs 40,1% meer. De operationele winst steeg door dit soort hogere lasten met slechts 7,0%, een stuk minder dan de omzet.
Lagere prijzen
Het belangrijkste onderdeel van Alphabet, Google, heeft veel meer advertentieclicks opgeleverd, maar de opbrengst per click is wel een stuk lager. Dat komt waarschijnlijk door het nog altijd stijgende internetverkeer op smartphones, waar de prijzen voor advertenties veel lager liggen. Dit effect zal dit jaar niet anders zijn, dus voor 2019 reken ik ook op een niet al te grote winststijging.
Advies Alphabet
Mijn taxatie voor de winst per aandeel voor 2019 is $48,00 (2018: $43,70). Uitgaande van die taxatie komt de koers-winstverhouding bij een aandelenkoers van $1100 op 22,9. Dat is niet echt duur. De omzet stijgt nog altijd hard, en hoewel de winststijging de laatste tijd achterblijft is er nog wel sprake van een toename. Verder is ook de financiële positie goed, met een netto cashbedrag van $105,1 mrd.
Een ander positief punt is dat het bedrijf actief is op allerlei gebieden die in de toekomst voor veel omzet zouden kunnen zorgen. De keerzijde is dat daarvoor nu wel kosten gemaakt worden.
Al met al is het aandeel duur noch goedkoop. ‘Houden’ is daarom het meest passende advies. Ik zie geen reden waarom de k/w naar bijvoorbeeld 30 zou moeten. Dat wil niet zeggen dat dit niet gebeurt, maar de kans acht ik niet groot.