Meespelen met de beste in de gamesindustrie
Spreiding
Activision Blizzard kenmerkt zich door spreiding. De games kunnen gekocht worden, wat eenmalige inkomsten oplevert. Er kan ook via aanvullende aankopen in abonnementsvorm een niveauverhoging in het spel worden gekocht. Zo ontstaan regelmatige inkomsten. Datzelfde geldt voor de omzet bij de sportgames. Het bedrijf is de games voor steeds meer apparaten gaan ontwikkelen. Eerst waren er de consoles en de PC’s, later kon er ook op mobiele telefoons worden gespeeld. De games voor consoles kennen bij het bedrijf met 42% nog steeds de grootste omzet, inmiddels met 27% gevolgd door games voor mobieltjes. De VS zijn met 54% de grootste regio voor Activision Blizzard, Azië/Pacific met 11% de kleinste.
Tijdelijke pauze
Bedrijfseconomisch floreert het concern. Was de omzet in 2012 nog $4,86 mrd, in 2017 kwam dat uit op $7,02 mrd. De winst per aandeel steeg van $1,01 naar $1,39 (exclusief belastinggerelateerde posten). Ook in het eerste kwartaal van 2018 steeg de omzet: van $1,73 mrd naar $1,97 mrd. De nettowinst nam toe van $426 mln naar $500 mln. De koers van het aandeel is sinds begin 2013 gestegen van $10,59 naar $69,61. De koersstijging beleeft in 2018 een pauze, met ups en downs. Wij verwachten dat die pauze tijdelijk zal zijn omdat het bedrijf door blijft groeien. Bij een k/w van 26,7 vinden wij het aandeel aantrekkelijk.