Air France-KLM stelt teleur
Air France-KLM stelt wederom teleur. Hoewel het aantal vervoerde passagiers in 2017 met 5,6% steeg tot bijna 99 mln, valt de operationele winstontwikkeling tegen. De kosten per eenheid, uitgedrukt in constante valutakoersen, brandstofkosten en pensioenlasten, bleven in het afgelopen jaar vlak. Het voordeel van de met 1,4 procentpunt hogere bezettingsgraad tot 86,8% werd teniet gedaan door een stijging van de variabele kosten. Wel positief is de verdere verbetering van de schuldratio (nettoschuld/ebitda), die met 0,8 procentpunt daalde tot 2,1. De geschetste vooruitzichten voor dit jaar zijn redelijk. Het concern voorziet een stijging van de ticketprijzen en een daling van de kosten per eenheid met 1-1,5%. De kerosinerekening zal wel naar verwachting met €150 mln stijgen. De beurskoers daalde met ruim 4% op het jaarbericht. De grootste negatieve risico’s zijn door de schuldreductie weggenomen. Vanwege de sterke concurrentie en de stijgende brandstofkosten blijven wij echter bij ons houdadvies.