Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Martijn van Herpen, 13 feb 2018 12:01

Rooskleurige toekomst voor Vinci

0 0 Leestijd ongeveer

Vinci is vooral bekend van Franse tolpoortjes, maar is veel actiever in bouw en infrastructuur. De jaarcijfers vertoonden groei in alle onderdelen.

Vinci rapporteerde een jaaromzet van €40,25 mrd. Dat was een plus van 5,7% ten opzichte van vorig jaar. De groei werd mede gedreven door overnames, maar ook de autonome groei was flink, met 4,4%. Wel was er verschil in groeitempo. De sterkste autonome groei kwam met 13,7% van het concessieonderdeel Luchthavens. Inclusief overnames was dit zelfs 33,5%. Dit past in het beleid van Vinci om te groeien in luchthavenconcessies. Het bedrijf geeft aan dat de groei hier in 2018 minder sterk zal zijn. Met het oog op verdere groei zijn er echter al gesprekken gestart met de Portugese regering over een nieuwe luchthaven in Lissabon.

Ook Eurovia, het contractingonderdeel dat zich bezig houdt met infrastructuur op het gebied van transport en stedelijke projectontwikkeling, groeide autonoom sterk, met 7,0%. De overige divisies hielden het veel bescheidener, met groeipercentages tussen de 2,2% en 3,2%.

Meer orders

Eind 2017 had Vinci voor 29,3 mrd aan openstaande orders, 7% meer dan eind 2016. Opvallend is dat het orderboek in thuisland Frankrijk met €1,7 mrd (+13%) groeit naar €15,5 mrd. De verdere groei bedraagt slechts €200 mln (+1%). In de strategieupdate gaf Vinci aan dat het bedrijf meer dan 50% van de omzet buiten Frankrijk wil halen.

Vinci schat in dat marges bij Contracting aan een nieuwe cyclus beginnen. Bij Construction lijkt de bodem bereikt, en kan deze weer oplopen. Over 2017 lag de marge op 2,5%, waar deze in 2011 nog op 4,5% uitkwam. Aangezien Construction 35% van de omzet van Vinci bepaalt, kunnen stijgende marges een flink positief effect hebben. Het onderdeel Eurovia laat al sinds 2013 een margeherstel zien en bij het onderdeel Energy liggen marges al jaren rond de huidige 5,7%.

Met een k/w van 16,1 is het aandeel Vinci op dit moment redelijk correct geprijsd. Echter, het vooruitzicht van gestage omzetgroei met wat hogere marges en een dividendrendement van 3,1% kunnen beleggers een mooi rendement opleveren. Het koopadvies wordt om die reden gehandhaafd.


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ