Danone heeft groei-opleving
Danone’s derdekwartaalomzet steeg met 16,6%, naar €6,5 mrd. Dat was inclusief de effecten van de overname van het Amerikaanse Whitewave (+17%) dat zuivel en op plantenbasis werkende voeding en drank maakt. Het was ook inclusief wisselkoerseffecten (-3,7%) en desinvesteringen (-1,4%). De autonome omzetstijging kwam uit op 4,7% (0,4% hoeveelheidsstijging + 4,3% prijsstijging). Dat is een mooie prestatie die past in de doelstelling van 4,5-5% autonome omzetgroei in 2020.
China
Er zijn echter kanttekeningen te plaatsen bij de houdbaarheid van de groei. De autonome omzetgroei komt van de divisie Speciale voeding (baby- en medische voeding), met +17,8% en van de divisie Water met +7,6%. Beide afdelingen profiteren vooral van een effect dat niet blijvend is. China putte in 2016 uit grote voorraden oude Danone-producten, wat voor het concern ten koste ging van nieuwe omzet. In het derde kwartaal van 2017 trad het omgekeerde effect op. De omzet van babyvoedingsproducten nam zelfs met meer dan 50% toe. De derdekwartaalcijfers van 2016 en 2017 kunnen dus eigenlijk niet goed met elkaar worden vergeleken. Dit oppompeffect zal ook in het vierdekwartaal optreden.
Zuivel
De divisie Zuivel presteerde ondanks de incorporatie van Whitewave in de autonome groeicijfers zwak. In Noord-Amerika kwam de groei uit op -2,2% en in de rest van de wereld op -2,3%. De divisie beslaat meer dan de helft van de omzet.
Met de onhoudbaarheid van de groei in China, moet Danone de zuiveldivisie op het groeispoor krijgen wil de beoogde 4,5-5% gehaald worden. Dit kan alleen met grote investeringsinspanningen. Maar op onderzoek en ontwikkeling en op marketing en promotie wordt juist bezuinigd, omdat die uitgaven een belemmering vormen voor het halen van de voor 2020 beloofde operationele marge van 16%. Kortom, Danone zit dus in een spagaat. Bij een k/w van 20,7 blijven wij daarom bij een verkoopadvies.