Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 21 jul 2017 11:38

Unilever op de beloofde weg

0 0 Leestijd ongeveer

Na het bod van Kraft Heinz zijn deze tweedekwartaalcijfers het eerste moment om te kijken of Unilever de goede weg berijdt. Het lijkt er wel op: ‘houden’.

Glutenvrije, vegetarische en natuurlijke varianten, nieuwe merken, marketing in nieuwe landen, het past allemaal binnen het offensief van Unilever om met premiumproducten marktaandeel en operationele marge te winnen. Met het marktaandeel lukt het nog niet zo. De markten waarop Unilever opereert groeien niet en Unilever zelf slaagt er niet in om grotere hoeveelheden producten te verkopen. Dat wil zeggen, als de spreadmerken worden meegeteld. Zonder deze was er in het tweede kwartaal sprake van een volumegroei van 0,3%. Met de premiumproducten kon het bedrijf wel prijsverhogingen realiseren (+3,1%). De autonome kwartaalomzet steeg met 3,4% zonder de spreads en met 3,0% inclusief de spreads. De autonome operationele marge steeg met 180 basispunten, tot 17,8%. In 2020 moet dat volgens de recente plannen 20% zijn geworden. Verantwoordelijk voor deze toename waren vooral de hogere prijzen en toegenomen efficiency. Bij de divisie Persoonlijke Verzorging kenmerkte dit kwartaal zich overigens door lage marketinguitgaven. Dat wordt later ingehaald. Unilever sprak voor heel 2017 de verwachting uit van een marge die ‘slechts’ 100 basispunten hoger zal zijn dan in 2016 in plaats van 180 basispunten. Het tweede kwartaal is dus niet geheel illustratief voor het hele jaar.

IJs en thee
Grote groeier was dit keer het onderdeel Refresments. IJs en thee kenden een autonome omzetgroei van maar liefst 6,7%, (1,8 procentpunt aan hoeveelheidsgroei en 4,8 procentpunt aan prijsgroei). De margestijging was er 230 basispunten. De groei van heel Unilever kwam weer grotendeels uit de opkomende landen.

De gewone halfjaaromzet steeg met 5,5%, naar €27,7 mrd. Het operationeel resultaat nam toe met 28%, naar €4,8 mrd. En de nettowinst groeide met 22,4%, naar €3,3 mrd. Unilever presenteerde dus mooie cijfers, maar door de hoge k/w van 23 gaan we toch niet verder dan een houdavies.

Lees ook: Unilever verrast met omzetgroei


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor deze aandelen? U kunt zich als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ