Updates

Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 26 jan 2017 16:53

Unilever ziet omzetgroei dalen

0 0 Leestijd ongeveer

De verslechtering die gedurende 2016 gestalte kreeg, duurt volgens Unilever voort tijdens de eerste helft van 2017. Bij een k/w van 18,8 verlagen wij ons advies daarom naar ‘houden’

De consumptiegoederenreus rapporteerde dat de marktomstandigheden zijn verslechterd. Die verslechtering gaat in 2017 door. Wij gaan naar ‘houden’.

Dat viel niet mee. Unilever heeft andermaal moeten rapporteren dat een autonome omzetgroei (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) lager is uitgevallen. Over de eerste jaarhelft bedroeg die 4,7%, over het derde kwartaal 3,2% en over het vierde kwartaal 2,2%. Het probleem zit vooral, maar niet alleen, bij de verkochte hoeveelheid producten. Die daalde van 2,2% over het halve jaar naar -0,4% in het derde en vierde kwartaal. Ook het positieve prijseffect nam gedurende het jaar af, waarbij moet worden beseft dat prijsverhogingen niet tot margestijging hoeven leiden als de grondstofprijzen zijn gestegen, wat veelal het geval was.

Toch wist Unilever de autonome operationele marge met 50 basispunten te verhogen, naar 15,3%. Dit kwam door de rest van de wereld buiten Europa (meer premiumproducten, kostenbesparingen en efficiënter werken). In Europa zorgden hogere herstructureringskosten juist voor een lagere marge. Ook de autonome omzet (zowel qua prijs- als qua volume-effect) daalde er. Alle autonome groei in het kwartaal en het hele jaar kwam feitelijk uit de opkomende markten. Dat is op zich niet erg, maar er was in het vierde kwartaal sprake van een achteruitgang en dat viel toch tegen.

Bij de producten presteerden Persoonlijke Verzorging en Thuisverzorging in het vierde kwartaal, net als in het hele jaar, bovengemiddeld, met een autonome omzetgroei van respectievelijk 2,5% en 3,0%. IJs en thee kenden daarentegen met 0,7% een lage groei. Meer premiumproducten zorgden in het kwartaal weliswaar voor een forse prijsstijging (+4,0%) , maar de hoeveelheid verkochte product nam met 3,2% af. Als we kijken naar de volledige jaarcijfers, dan daalde de omzet met 1%, naar €52,7 mrd. Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 3,8%, tot €7,8 mrd. De nettowinst nam met 5,5% toe, naar €5,5 mrd.

Lees ook: Dit zijn de eerste reacties op de jaarcijfers van Unilever


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ