Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 19 okt 2016 10:32

Omzetgroei bij Danone valt licht tegen, maar de belangrijkste divisie gaat ‘vooruit’

0 0 Leestijd ongeveer

Het herstel bij de verreweg belangrijkste divisie Zuivel (50% van de omzet) zette door. Althans, de omzetdaling was weer kleiner én met een bovengemiddelde autonome omzetstijging (+2,2%). Begrijpelijk is dan ook dat Danone de eerder verhoogde verwachtingen voor heel 2016 herhaalde, met een autonome omzetgroei van 3 tot 5% en autonome operationele margestijging van 50 tot 60 basispunten. Bij een niet veeleisende k/w van 21 herhalen we daarom ons koopadvies.

De autonome omzetgroei van het Franse voeding- en zuivelbedrijf was in het derde kwartaal met 2,1% lager dan in de twee eerdere kwartalen van 2016, toen respectievelijk 3,5% en 4,1% werd geboekt. (Autonoom wil zeggen zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten). Die 2,1% viel tegen. De lage groei werd vooral veroorzaakt door Europa, met een daling van 2,7%. Die achteruitgang kwam echter mede doordat de registratie van de omzet van babyvoeding wordt gewijzigd. Die wordt deels overgeheveld naar China, met verkoop via gespecialiseerde winkels en e-commerce. Net als bij Unilever kwam de autonome omzetgroei vooral door prijsverandering (prijsverhogingen en duurdere productmix). De verkochte hoeveelheid producten daalde in het kwartaal met 0,7%. De omzetgroei werd gedragen door volumegroei in de opkomende markten (+2,1%) en hogere prijzen in de opkomende landen en de overige gebieden buiten de Europese Unie. In Europa konden de prijzen niet verhoogd worden. Danone is daar bezig haar merken te revitaliseren om zodoende meer prijsmacht te krijgen. Het herstel bij de verreweg belangrijkste divisie Zuivel (50% van de omzet) zette door. Althans, de gewone omzet daalde weer minder en de autonome omzet steeg met +2,2% meer dan gemiddeld. Begrijpelijk is dan ook dat Danone de eerder verhoogde verwachtingen voor heel 2016 herhaalde, met een autonome omzetgroei van 3 tot 5% en een autonome operationele margestijging van 50 tot 60 basispunten. Bij een niet veeleisende k/w van 21 herhalen we daarom ons koopadvies.

Lees ook: IBM weet het tij nog niet te keren

De autonome omzetgroei van het Franse voeding- en zuivelbedrijf was in het derde kwartaal met 2,1% lager dan in de twee eerdere kwartalen van 2016, toen respectievelijk 3,5% en 4,1% werd geboekt. (Autonoom wil zeggen zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten). Die 2,1% viel tegen. De lage groei werd vooral veroorzaakt door Europa, met een daling van 2,7%. Die achteruitgang kwam echter mede doordat de registratie van de omzet van babyvoeding wordt gewijzigd. Die wordt deels overgeheveld naar China, met verkoop via gespecialiseerde winkels en e-commerce.
Net als bij Unilever kwam de autonome omzetgroei vooral door prijsverandering (prijsverhogingen en duurdere productmix). De verkochte hoeveelheid producten daalde in het kwartaal met 0,7%. De omzetgroei werd gedragen door volumegroei in de opkomende markten (+2,1%) en hogere prijzen in de opkomende landen en de overige gebieden buiten de Europese Unie. In Europa konden de prijzen niet verhoogd worden. Danone is daar bezig haar merken te revitaliseren om zodoende meer prijsmacht te krijgen.
Het herstel bij de verreweg belangrijkste divisie Zuivel (50% van de omzet) zette door. Althans, de gewone omzet daalde weer minder en de autonome omzet steeg met +2,2% meer dan gemiddeld. Begrijpelijk is dan ook dat Danone de eerder verhoogde verwachtingen voor heel 2016 herhaalde, met een autonome omzetgroei van 3 tot 5% en een autonome operationele margestijging van 50 tot 60 basispunten. Bij een niet veeleisende k/w van 21 herhalen we daarom ons koopadvies.

Lees ook: IBM weet het tij nog niet te keren

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ