L’Oréal weet omzetgroei goed te handhaven
L'Oréal kende ook in 2015 goede groei. Die was breedgedragen, met slechts enkele uitzonderingen. Autonoom is de wereldmarktgroei echter beperkt. Gezien de waardering van 24,2 en het beperkte dividendrendement hnadhaven wij ons houdadvies.
Huidverzorging (inclusief anti-zonnebrand- en babyverzorging) was in 2015 met een omzetaandeel van 30% de grootste productcategorie van L’Oréal, gevolgd door make-up (deels colour cosmetics) met ongeveer 24%. De andere categorieën zijn Haarverzorging (20%), Haarkleuring (13%) en Parfums (10%). L’Oréal heeft zijn divisies echter ingedeeld volgens de distributie, zoals aan retailers als parfumerieën en toeristenwinkels, aan apothekers, en aan kappers.
Over 2015 steeg de autonome omzet exclusief bijzondere posten en wisselkoerseffecten met 3,9% en die inclusief beide met 12%, naar €25,26 mrd. De afzet bij de apothekers floreerde met autonoom +7,8%, net als de afzet bij de parfumerieën (+6,1%). Het luxere deel van de producten groeide dus het snelst (zie kader).
Nieuwe markten
Opvallend was dat de omzetgroei in het vierde kwartaal versnelde bij alle divisies en in alle regio’s, behalve in Latijns-Amerika. Daar gooide de recessie in Brazilië roet in het eten. Ook The Body Shop (-0,9%) blijft ondermaats presteren. De nieuwe markten, lees opkomende markten, zijn inmiddels bij elkaar groter dan West-Europa en Noord-Amerika apart.
Het operationeel resultaat verbeterde van €3,9 mrd naar €4,4 mrd, door de hogere omzet en door een margestijging van 17,3% naar 17,4%. Dat is een plus van 12,2%. De nettowinst (exclusief bijzondere posten) nam met 11,7% toe, naar €3,5 mrd. Daar komt dan ook de verhoging van het dividend op neer: met 14,8% naar €3,10 per aandeel. Dat levert een dividendrendement op van 2%.
L’Oréal is een gezond bedrijf, maar gezien de redelijk hoge k/w van 24,2 en de door het bedrijf verwachte autonome wereldmarktomzetgroei bij persoonlijke verzorging van 3,5% gaan wij niet verder dan een houdadvies.