Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 30 mrt 2016 13:04

L’Oréal weet omzetgroei goed te handhaven

0 0 Leestijd ongeveer

L'Oréal kende ook in 2015 goede groei. Die was breedgedragen, met slechts enkele uitzonderingen. Autonoom is de wereldmarktgroei echter beperkt. Gezien de waardering van 24,2 en het beperkte dividendrendement hnadhaven wij ons houdadvies.

In verschillende sectoren van de markt voor persoonlijke verzorging is L'Oréal 's werelds grootste; bij Huidverzorging, Colour Cosmetics (gezichts- oog-, lippen en nagelverzorging), parfum en bij anti-zonnebrandmiddelen. Voorts is L’Oréal actief bij haarverzorgingsproducten (tweede van de wereld), verzorgingsproducten voor mannen (vijfde), baby- en kinderproducten (achtste) en deodorants (zevende). Het bedrijf is vooral actief in de luxe- of prestigemarkten van de persoonlijke verzorging en richt zich op innovatie van de producten. Zo blijven ze populair en krijgt L'Oréal een goede prijs, met een premie vanwege het innovatieve, luxere element van het product.

Huidverzorging (inclusief anti-zonnebrand- en babyverzorging) was in 2015 met een omzetaandeel van 30% de grootste productcategorie van L’Oréal, gevolgd door make-up (deels colour cosmetics) met ongeveer 24%. De andere categorieën zijn Haarverzorging (20%), Haarkleuring (13%) en Parfums (10%). L’Oréal heeft zijn divisies echter ingedeeld volgens de distributie, zoals aan retailers als parfumerieën en toeristenwinkels, aan apothekers, en aan kappers.

Over 2015 steeg de autonome omzet exclusief bijzondere posten en wisselkoerseffecten met 3,9% en die inclusief beide met 12%, naar €25,26 mrd. De afzet bij de apothekers floreerde met autonoom +7,8%, net als de afzet bij de parfumerieën (+6,1%). Het luxere deel van de producten groeide dus het snelst (zie kader).

Nieuwe markten

Opvallend was dat de omzetgroei in het vierde kwartaal versnelde bij alle divisies en in alle regio’s, behalve in Latijns-Amerika. Daar gooide de recessie in Brazilië roet in het eten. Ook The Body Shop (-0,9%) blijft ondermaats presteren. De nieuwe markten, lees opkomende markten, zijn inmiddels bij elkaar groter dan West-Europa en Noord-Amerika apart.

Het operationeel resultaat verbeterde van €3,9 mrd naar €4,4 mrd, door de hogere omzet en door een margestijging van 17,3% naar 17,4%. Dat is een plus van 12,2%. De nettowinst (exclusief bijzondere posten) nam met 11,7% toe, naar €3,5 mrd. Daar komt dan ook de verhoging van het dividend op neer: met 14,8% naar €3,10 per aandeel. Dat levert een dividendrendement op van 2%.
L’Oréal is een gezond bedrijf, maar gezien de redelijk hoge k/w van 24,2 en de door het bedrijf verwachte autonome wereldmarktomzetgroei bij persoonlijke verzorging van 3,5% gaan wij niet verder dan een houdadvies.

Bij persoonlijke verzorging is luxe 'in'.
Het luxesegment in de wereldmarkt voor persoonlijke verzorgingsproducten groeide in het verleden sneller dan het massasegment en dit zal waarschijnlijk in de komende jaren ook zo zijn. De sterkste groeimarkt is huidverzorging. De afgelopen negen jaar groeide deze markt met een jaargemiddelde van 3% en de verwachting is dat dit voor de komende vijf jaar 3,4% zal zijn, waarbij vooral Azië de kar trekt (Euromonitor-gegevens). Huidverzorgingsproducten met gezondheids- en welzijnsclaims groeien het snelst. Bedrijven passen hun innovatiestrategie aan de ontwikkelingen aan. Zo meldde de topman van Elizabeth Arden dat zijn bedrijf het innovatiebudget voor huidverzorging heeft verhoogd ten koste van dat voor parfums, een categorie die minder snel groeit.

Bekijk de detailpagina van L’Oréal

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ