Air France-KLM blijft achterligger
Wij delen het enthousiasme van beleggers niet en zien liever dat Air France-KLM meer vorderingen maakt met het verlagen van de personeelskosten. Alleen dan is er op lange termijn bestaansrecht. Het verkoopadvies blijft van kracht.
Beleggers reageerden uitbundig op het feit dat Air France-KLM na vier verliesjaren weer winst maakt. Het bestuur hamert op verdere kostenbesparingen.
De koers van Air France-KLM steeg met ruim 10% op de jaarcijfers. Met name door de fors gedaalde olieprijs werden op zowel operationeel als nettowinstniveau zwarte cijfers schrijven. Het operationeel resultaat kwam uit op €816 mln (2014: verlies €129 mln). De nettowinst bedroeg €118 mln (€0,34 per aandeel), tegen een verlies van €225 mln het jaar ervoor.
De verkoopopbrengst van landingsrechten op Londen Heathrow (€230 mln) en aandelen Amadeus (€218 mln) hielpen fors mee. Positief is dat de nettoschuld daalde van €5,4 mrd naar €4,3 mrd. Voor 2016 ziet het plaatje er ook goed uit. Bedroeg de kerosinerekening over 2015 €6,2 mrd (-6,7% en -22,3% autonoom), bij de huidige olieprijzen zou dat dit jaar €4,5 zijn. Kerosine zou dan dalen van 39% van de totale kosten naar 32%. Onderliggend staat de omzet en winstgevendheid onder druk. Zo daalde de omzet in het vierde kwartaal 2015 autonoom met liefst 3,4%.Lees ook: Technische analyse Air France-KLM
Gecorrigeerd voor de negatieve effecten van de terroristische aanval in Parijs is het beeld iets opgewekter, maar autonoom daalde de kosten per eenheid met slechts 0,6%. Air France-KLM moet duidelijk een groot deel van de lage olieprijs door de felle concurrentie doorgeven aan de klant. Het is niet voor niets dat het er alles aangelegen is prijsvechter Transavia meer body te geven en verdere kostenbesparingen zijn noodzakelijk om mee te blijven doen.Beleggers reageerden uitbundig op het feit dat Air France-KLM na vier verliesjaren weer winst maakt. Het bestuur hamert op verdere kostenbesparingen.
De koers van Air France-KLM steeg met ruim 10% op de jaarcijfers. Met name door de fors gedaalde olieprijs werden op zowel operationeel als nettowinstniveau zwarte cijfers schrijven. Het operationeel resultaat kwam uit op €816 mln (2014: verlies €129 mln). De nettowinst bedroeg €118 mln (€0,34 per aandeel), tegen een verlies van €225 mln het jaar ervoor.
De verkoopopbrengst van landingsrechten op Londen Heathrow (€230 mln) en aandelen Amadeus (€218 mln) hielpen fors mee. Positief is dat de nettoschuld daalde van €5,4 mrd naar €4,3 mrd. Voor 2016 ziet het plaatje er ook goed uit. Bedroeg de kerosinerekening over 2015 €6,2 mrd (-6,7% en -22,3% autonoom), bij de huidige olieprijzen zou dat dit jaar €4,5 zijn. Kerosine zou dan dalen van 39% van de totale kosten naar 32%. Onderliggend staat de omzet en winstgevendheid onder druk. Zo daalde de omzet in het vierde kwartaal 2015 autonoom met liefst 3,4%.
Lees ook: Technische analyse Air France-KLM
Gecorrigeerd voor de negatieve effecten van de terroristische aanval in Parijs is het beeld iets opgewekter, maar autonoom daalde de kosten per eenheid met slechts 0,6%. Air France-KLM moet duidelijk een groot deel van de lage olieprijs door de felle concurrentie doorgeven aan de klant. Het is niet voor niets dat het er alles aangelegen is prijsvechter Transavia meer body te geven en verdere kostenbesparingen zijn noodzakelijk om mee te blijven doen.