Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Martijn van Herpen, 26 okt 2023 15:42

L’Oréal | Cosmeticareus dendert vrolijk door

0 0 Leestijd ongeveer

Cosmeticareus L'Oréal beleefde wederom een kwartaal met een stevige omzetgroei. Aangescherpte wetgeving drukte lokaal de omzet van luxegoederen in China.

L’Oréal boekte in het derde kwartaal een omzet van €10,0 mrd, ofwel 4,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis lag de omzetgroei zelfs op 11,1%. Zowel volumegroei als prijsverhogingen droegen hier positief aan bij, maar valutategenwind drukte de resultaten. Over de eerste negen maanden van 2023 komt de totale omzetgroei uit op 9,4% en bij constante wisselkoersen op 14%.

Sterke omzetgroei was zichtbaar in alle regio’s, met uitzondering van Noord-Azië (-4,8%). L’Oréal gaf aan dat de verkoopresultaten in Japan en China beter waren dan die van de brede markt, maar dissonant in het Verre Oosten was het onderdeel Travel Retail. Dit kwam door nieuwe regelgeving met betrekking tot ‘daigous’. Een daigou (wat zich laat vertalen als ‘persoonlijke koper’) is een persoon of organisatie die namens inwoners van China internationale producten koopt (babymelkpoeder is een bekend voorbeeld) en huiswaarts stuurt. Aangezien Noord-Azië zo’n 20% van de totale omzet vertegenwoordigt, drukte dit de totale omzetgroei enigszins.

Advies aandeel L’Oreal op ‘houden’

Significante like-for-like-groei was er bij de divisies Professional Products (+8,7%), Consumer Products (+13,4%) en Dermatological Beauty (+28,1%). De divisie Luxeproducten groeide daarentegen met slechts 3,2%, vanwege  de aangescherpte daigous-wetgeving. Binnen de luxedivisie groeiden alle regio’s met dubbele cijfers, behalve Travel Retail Asia. Daarmee heeft de daigou-regelgeving wat (tijdelijke) impact, maar deze heeft niets van doen met de operationele gang van zaken binnen het concern zelf. Het aandeel blijft het erg goed doen maar is duur met een k/w van 31,5 voor 2023. Dat kan op korte termijn tot een lagere koers leiden, maar het aandeel L’Oréal behoudt het houdadvies vanwege de sterke groeivooruitzichten voor de lange termijn.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ