Paypal kan margetwijfels wegnemen
Drie maanden geleden leverde de combinatie van een afzwakkende volumegroei en margedruk een flinke tegenvaller op bij de cijferpublicatie van Paypal. De markt voor het afhandelen van online betalingsverkeer heeft sindsdien geen groeispurt doorgemaakt. Bij de kwartaalrapportage op 1 november kan de onderneming meer optimistisch naar de toekomst kijken.
In de eerste plaats worden de cijfers deze keer niet vertekend door een afboeking van $1,2 mrd op de Europese ‘buy now pay later’-portefeuille. Hierdoor wordt de vrije kasstroom weer duidelijk positief. Daar komt bij dat het bedrijf goede stappen neemt om de concurrentiepositie te versterken. Begin oktober bereikte het een akkoord over het toevoegen van betaalkaarten aan Apple Wallet. Hierdoor kan iedereen met een iPhone straks via PayPal betalen. Dit soort samenwerkingen gaat de groei van het betaalvolume weer een impuls geven.
Vrije kasstroom maakt indruk
Een andere veelbelovende ontwikkeling is het patent dat is aangevraagd voor trust score investigation. Via een analyse van eerdere transacties, kunnen PayPal-klanten straks heel snel zien hoe financieel betrouwbaar hun tegenpartij is. Dankzij dit soort nieuwe diensten wordt de positie in het belangrijke bedrijfssegment op de lange termijn versterkt. Op de korte termijn trekt vooral de omzet- en margeontwikkeling de aandacht. Naar verwachting groeit de omzet in het derde kwartaal met 8% tot $7,4 mrd en komt het operationeel resultaat uit op $1,7 mrd. Het zou een opsteker zijn als de operationele marge zo weer boven de 22% uitklimt.
Advies aandeel PayPal op ‘kopen’
Ondanks de recente koersdruk als gevolg van een zwak beursklimaat en de oplopende rente, kan PayPal door de sterke positie op de groeiende markt voor digitaal betalingsverkeer de vrije kasstroom van ruim $5 mrd (11,9 maal de beurswaarde) de komende jaren verder opschroeven. De aantrekkelijke waardering en goede vooruitzichten voor de lange termijn vormen aanleiding om het koopadvies voor het aandeel PayPal in de aanloop naar de derdekwartaalcijfers – de eerste cijferpresentatie voor de eind september aangetreden topman Alex Chriss – te herhalen.
Het derde kwartaal van PayPal | Q3 2023 | Q3 2022 |
Omzet | $7,40 mrd | $6,85 mrd |
Operationeel resultaat | $1,65 mrd | $1,53 mrd |
Winst per aandeel | $1,23 | $1,08 |