J.P. Morgan – Goed instapmoment Vinci
Afgelopen jaar bleef het aandeel Vinci achter bij de Stoxx Europe 600 aandelenindex. Dit jaar presteert Vinci beter dan de brede Europese beurs maar tot verrassing van J.P. Morgan wel weer slechter dan de sectoren Infrastructuur en Tolwegexploitanten. De koers van het aandeel staat nog steeds 9% onder de pré-coronatop. Dat is onterecht, aldus de bank, omdat de marges en volumes van de bouwdivisie al weer boven het pré-coronaniveau liggen. Het verkeersvolume op de tolwegen van Vinci is sinds de eerste helft van 2021 al tot boven het niveau van 2019 hersteld en dat geldt eveneens voor de vrije kasstroom. Volgens J.P. Morgan is het aandeel vrij goed beschermd tegen de stijgende inflatie en rente. De tolwegtarieven worden jaarlijks – in oktober – automatisch verhoogd met 70% van de voor tabaksprijzen gecorrigeerde Franse inflatie.
Sterke balans
Ook de tarieven van de luchthavens die Vinci exploiteert hebben een inflatiecorrectie, net als grote contracten van de bouwdivisie. Een stijgende rente wordt als negatief gezien voor infrastructuuraandelen als Vinci die werken met activa met een lange looptijd (concessies op tolwegen en luchthavens) en met relatief veel vreemd vermogen. De inflatiecorrectie helpt Vinci ook tegen de stijgende rente en bovendien heeft het bedrijf de sterkste balans in de sector. Er staan voor €17,8 mrd aan liquide middelen op de balans en de verhouding tussen netto-schuldpositie en ebitda van 2,4 is lager dan die van branchegenoten als Eiffage (2,9) en Ferrovial (7,5). De bank merkt ook op dat de rente gecorrigeerd voor inflatie negatief is en dat is gunstig voor Vinci. J.P. Morgan handhaaft dan ook het koopadvies voor het aandeel. Het koersdoel voor Vinci van €114 ligt ruim 30% boven de huidige koers.