Adyen | Groeikansen bij middelgrote ondernemingen
Adyen heeft de beleggersdag aangegrepen om een beeld te schetsen van hoe het fintech-bedrijf zich op de langere termijn kan ontwikkelen. De afgelopen jaren was de groei vooral te danken aan een groep grote klanten. Die vertrouwen op het betaalplatform voor inzicht in betaalpatronen en voor een veilige en razendsnelle verwerking van betalingen via het internet of in fysieke winkels.
Het succes van het platform zorgt ervoor dat maar liefst 80% van de omzetgroei afkomstig is van bestaande klanten. Door de combinatie van een hoge tevredenheid en een hoge operationele drempel om over te stappen naar een andere partij, is deze groep zeer honkvast. Het klantverlies blijft beperkt tot minder dan 1% per jaar.
Nieuwe omzetbronnen
Om het hoge groeitempo ook in de toekomst vast te houden, moet Adyen nieuwe omzetbronnen aanboren. Op de beleggersdag werd duidelijk dat topman Pieter van der Does in dit opzicht mikt op nieuwe (bank)diensten en op het segment middelgrote ondernemingen. Wat betreft nieuwe diensten ligt de focus onder meer op de uitgifte van (digitale) betaalkaarten, die klanten onder eigen merknaam kunnen aanbieden.
Daarnaast kan Adyen namens klanten financiering verstrekken aan toeleveranciers. Bij deze dienstverleningsvormen heeft het bedrijf verschillende voordelen ten opzichte van een traditionele bank. Adyen analyseert het betaalverkeer al zeer nauwkeurig om fraude meteen te kunnen opsporen. Aan de hand van de verzamelde data krijgt het bedrijf ook een heel goed beeld van de kredietwaardigheid en risico’s van ondernemingen.
Veelbelovend groeisegment
De markt voor middelgrote bedrijven oogt eveneens als een veelbelovend groeisegment. Uit een analyse van consultancyfirma McKinsey kwam vorig jaar naar voren dat hier een kans ligt van $100 mrd voor betaalbedrijven. Het gaat echter nog enkele jaren duren voordat een van beide groeimarkten een serieuze bijdrage levert aan de concernomzet. Adyen meldde dat de uitgifte van betaalkaarten bijvoorbeeld gemeten wordt in tientallen miljoenen, terwijl dat voor het afgehandelde betaalverkeer in de honderden miljarden loopt. Voorlopig is de omzet- en winstgroei vooral gestoeld op een stevige fundament van een uitdijende groep trouwe klanten. Het koopadvies op het aandeel Adyen blijft van kracht.
Pas op de laatste van de 110 bladzijdes van de presentatie herhaalde Adyen de doelstellingen voor de middellange termijn: een omzetgroei van 25 tot 30% in combinatie met een ebitda-marge die oploopt richting 65% en kapitaalinvesteringen van hooguit 5% van de omzet. Voorlopig is er dan ook geen aanleiding om aan de winstverwachtingen te sleutelen: Adyen lijkt af te steven op een winst per aandeel van €23 dit jaar en €30 in 2023.
Omzet- en winstverwachting | 2023 | 2022 |
Omzet | €1,9 mrd | €1,4 mrd |
Ebitda | €1,2 mrd | €880 mln |
Winst per aandeel | €30,00 | €23,00 |