Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden

Actueel advies

Advies Danny Reweghs, 10 mei 14:17

AB InBev | De cijfers zijn om op te klinken

0 0 Leestijd ongeveer

Sinds de fameuze Bud Light-rel kijkt iedereen hoe het AB InBev vergaat in de Verenigde Staten. Het goede nieuws is dat de cijfers er minder slecht zijn geworden, zodat de koers in reactie kon opveren.

Een marketingcampagne met transgenderrechtenactiviste en sociale-mediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light draaide rond Pasen vorig jaar uit op een fiasco voor AB InBev. Een boycot van conservatief Amerika en stevige druk op de verkoopcijfers waren het gevolg.


Voor alle duidelijkheid, die druk is er nog steeds, maar is in het eerste kwartaal minder drastisch geworden. De impact is ook minder dan analisten hadden gevreesd.

VS minder slecht

De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) omzetafname bedraagt 8,8% op jaarbasis voor Noord-Amerika. Dat was nog -17,3% in het vorige trimester en -11,7%werd gevreesd door analisten. Hogere marketingkosten voor Bud Light blijven wel nodig om de schade af te bouwen en we zien dus nog steeds een achteruitgang van de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) die groter is dan de volume- en omzetafname.

Voor het eerste trimester komen we uit op -16,6% voor Noord-Amerika naar $1,1 mrd versus een analistenconsensus van $995 mln. Dat betekent dat de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) is teruggevallen van 34,0 naar 31,3%, wat wel beter is dan het door analisten verwachte gemiddelde van 28,4% en de 29,2% in het vorige kwartaal.

Lees ook Bud Light-rel blijft wegen op het bedrijf

Europa op zijn paasbest
De voorbije kwartalen moesten we wat Europa betreft steeds weer melden dat het een magere bedoening was. Deze keer niet. Europa was dé aangename verrassing met 16,3% omzetgroei en 35,1% meer ebitda. Daarbij wel geholpen door het dit jaar zeer vroeg vallen van Pasen. De ebitda-marge blijft met 29,5% weliswaar de laagste van de groep, maar tegenover een gemiddelde verwachting van 27,3% is dat toch een behoorlijke meevaller. De cruciale regio Midden-Amerika (landen als Mexico, Colombia en Peru) bevestigde al de goede trend van het afgelopen jaar. Azië in het algemeen en China in het bijzonder lieten het echter afweten met een omzetdaling.

Totale kwartaalomzet

De totale kwartaalomzet op groepsniveau komt uit op $ 14,6 mrd, wat een organische toename van 2,6% inhoudt ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, maar wel boven de analistenconsensus van $14,4 mrd ligt.

De ebitda-marge (34,3%) lag zowel boven het niveau van het vorige trimester (33,7%) als vorig jaar (33,5%) als ook boven de analistenconsensus (33,3%). De aangepaste winst per aandeel van $0,75 stak eveneens boven de consensus ($0,66) uit en ook boven het cijfer in het eerste trimester van vorig jaar ($0,65).

Advies aandeel AB InBev blijft ‘houden’

Het eerste kwartaal is dus een meevaller voor de grootste bierbrouwer ter wereld. We vrezen echter dat dit momenteel het maximale is. De waardering van het AB InBev-aandeel is niet bijster aantrekkelijk tegen 19 keer de verwachte winst, aangezien de vooruitzichten (+4 à 8% organische groei in ebitda) niet werden opgetrokken. Geen verhoging in de prognose, dan ook geen verhoging in het advies: het blijft ‘houden’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ